13,5 mio. kroner til forskning i batterier og rust

To naturvidenskabelige forskere belønnes med Sapere Aude-bevillinger.

6,5 mio. kr. til at forske i nye batterier

Adjunkt Dorthe Bomholdt Ravnsbæk, Institut for Fysik, Kemi og Farmaci, har modtaget 6.566.400 kr. fra Det Frie Forskningsråd til at forske i, hvordan man mere effektivt kan opbevare energi – også vedvarende energi, som det i dag er yderst vanskeligt at opbevare.

Dorthe Ravnsbæk arbejder med såkaldte lithium-ion batterier og har som mål at forbedre denne teknologi yderligere mht. ydeevne, effektivitet, holdbarhed, og pris.

”Der ligger et kæmpe potentiale, som kan hjælpe med at gøre for eksempel el-biler og vedvarende energi meget mere udbredt,” siger Dorthe Bomholdt Ravnsbæk.

Bevillingen er en Sapere Aude-forskningslederbevilling.

Forskningsprojektets titel: Novel high power electrode materials for Li-ion batteries.

7 mio. kroner til at forske i rust

Amelia-Elena Rotaru, postdoc, Biologisk Institut, har modtaget 7.050.960 fra Det Frie Forskningsråd til at forske i rustdannelse. Rustdannelse koster hvert sekund verdensøkonomien en halv million kroner – hertil kommer de miljømæssige belastninger.

Amelia-Elena Rotaru er mikrobiolog og vil sætte fokus på de bakterielignende mikroorganismer archaea, som for nylig har vist sig at kunne få jern til at ruste ved at ernære sig direkte af jernets elektroner. Målet er at lære, hvordan archaea modtager elektronerne fra metallisk jern og derved at lære, hvordan vi kan forhindre rustdannelse.

”Håbet er at kunne forhindre miljømæssige ulykker og påvirke verdensøkonomien positivt,” siger Amelia-Elena Rotaru.

Bevillingen er en Sapere Aude-forskningslederbevilling.

Projektets titel: Feeding on electrons.

Redaktionen afsluttet: 19.06.2015