Med naturvidenskab på job

Jeg havde aldrig prøvet at kode før jeg startede på Datalogi

Kærligheden til matematik og lysten til at bruge den til noget kreativt trak Anne ind på Datalogi-studiet. I dag arbejder hun som softwareudvikler for Danmarks største streamingtjeneste, TV 2 Play.

Af Birgitte Svennevig, , 04-10-2024

Anne Møller Madsens mor var pædagog, hendes far var landmand, og det første kørekort, hun fik, var et traktorkørekort. Så man kan ikke sige, at hun er vokset op med hverken matematik eller kodning.

Alligevel oplevede hun tidligt en glæde ved matematik, og langt op i gymnasiet svarede hun ”gymnasielærer”, når nogen spurgte hende, hvad hun gerne ville være.

- Men så var der en julefrokost i familien, hvor min morfar fortalte, at han som ingeniør havde været med til at lave den første digitale lommeregner, og der fik jeg øjnene op for, at der også var noget, der hed IT, husker Anne.

Under sit sabbatår efter gymnasiet inviterede hun sig selv i tre dages praktik på en onkels arbejdsplads for at snuse til IT-verdenen og se, om hun kunne blive lidt klogere på hvad der egentlig var af interessante uddannelser udover ingeniør og matematiker.

- Der var nogle studentermedhjælpere, som mente, at datalogi kunne være noget for mig, fortæller Anne.

Og det fik de ret i, for efter endt sabbatår, hvor hun bl.a. suste på Interrail til Sydeuropa, startede hun på datalogi på SDU - også selvom hun aldrig havde prøvet at kode før.

- Det gør ikke noget, at man ikke har prøvet at kode før. Det skal man ikke være bange for. Der bliver samlet rigtigt godt op, når man starter på studiet. Underviserne er rigtigt gode til at hjælpe de studerende. Det hører jeg også fra kolleger, der har læst på SDU siger hun.

Anne lægger ikke skjul på, at hun fandt studiet fagligt hårdt – forstået på den måde, at det ikke var realistisk at være superforberedt og den bedste i alle fag.

- I gymnasiet var jeg lidt en 12-tals pige. Jeg ville gerne være god til det hele og nå at læse det hele. Men på universitetet må man bare indse, at det kan ikke lade sig gøre. Man kan simpelthen ikke nå det hele, man bliver nødt til at prioritere. Det var lidt en proces for mig at acceptere. Men vilkårene var, at hvis jeg gav det hele i et fag, ville jeg komme bagud i de andre.

Anne lærte derfor tidligt at tænke strategisk: Når hun startede på et kursus, noterede hun sig f.eks., om eksamen ville blive mundtlig eller skriftlig, og så indrettede hun sit fokus efter det.

- Jeg vil ikke kalde uni for hardcore, men der er et vist tempo, og der er perioder, hvor der ikke er langt mellem eksamenerne. Der hjælper det at lægge en plan og holde sig til den, siger hun.

Der bliver samlet rigtigt godt op, når man starter på studiet. Underviserne er rigtig gode til at hjælpe de studerende.

Anne Møller, kandidat i Datalogi

I lighed med mange andre datalogi-studerende landede Anne sit første job, inden hun var færdiguddannet. Der er rift om dataloger, og derfor møder virksomheder op til jobmesser på SDU – og der lykkedes det en virksomhed i Fredericia at lave en job-aftale med Anne. Der var hun i to år og er nu rykket videre til TV2 i Odense, hvor hun også bor sammen med sin kæreste, som hun mødte på studiet. 10 minutter på cykel til job er alt andet lige mere attraktivt end en times pendling til Fredericia.

På TV 2 er hun ansat som software engineer i teamet ”Content meta data and curation”. Teamet udvikler den software, der samler al metadata såsom programtitler og sendetider i et overskueligt overblik for programredaktører og brugere på TV2 play og TV-tid.

- Jeg kan godt lide det kreative i at være udvikler; at være med til at tænke tingene igennem og sætte mit præg på, hvordan tingene skal designes, siger Anne, der altid godt har kunne lide at sy sit eget tøj og at tegne og dyrkede det kreative, da hun gik på efterskole.

- Der er også en kreativ proces og en tilfredsstillelse i at lave en datalogisk løsning; Man skriver noget med fingrene på tastaturet og trykker på en knap, og så sker der de ting, man gerne vil have.

Dyrk det sociale sammenhold

Kvinder i datalogi er ikke så stort et særsyn som det har været, men kønsfordelingen var alligevel noget, som Anne var lidt nervøs for, da hun startede på datalogi.

- Jeg var meget nervøs for at være den eneste pige overhovedet. Men vi var syv. Dog kun syv ud af 120! Men vi kom alle sammen på samme hold, så man følte sig faktisk ikke som alene-pige, og jeg arbejdede lige så godt sammen med drengene som pigerne.

At arbejde og læse sammen med de andre var noget, som Anne prioriterede højt: Eksamenslæsning går nemlig bare bedre, når man har nogen at læse op med, og derfor lyder et af hendes råd til nye studerende:

- Dyrk det sociale sammenhold; få en øl eller sodavand med nogen uden for undervisningen, så du har nogen at læse sammen med.

Nysgerrig på en bachelor i Datalogi?

Med bacheloruddannelsen i Datalogi er der fokus på computer og software. Vores bachelor i Datalogi giver et godt fundament til arbejdsmarkedet.

Læs mere om bacheloruddannelsen i Datalogi

Redaktionen afsluttet: 04.10.2024