Mediehuses brug af web-tv undersøges
Århus Stiftstidendes Fond støtter ny undersøgelse af den nærmest eksplosive udvikling og brug af web-tv på både danske og udenlandske medier.
Med knap 300.000 kroner i ryggen fra Århus Stiftstidendes Fond vil Ralf Andersson og Rune Michelsen ved Center for Journalistik se nærmere på den nærmest eksplosive udvikling og brug af web-tv på både danske og udenlandske medier.
- Der findes stort set ikke det mediehus, som ikke netop har fået en ny strategi for digitale medier og web-tv – eller er i gang med at få det. Inden for blot det seneste år har blandt andet Berlingske, Politiken, Børsen, Ekstra Bladet, TV2 og DR lanceret omfattende nye digitale strategier med særligt fokus på web tv. Det er dog meget begrænset, hvad vi har af forskningsbaseret viden om den omfattende udrulning af web-tv – og ikke mindst om, hvad der virker og ikke virker, fortæller journalistisk lektor Ralf Andersson.
Opfølgning på 2011-undersøgelse
Eneste store undersøgelse herhjemme er fra 2011, hvor Rune Michelsen, der også er journalistisk lektor, gennemførte en undersøgelse om web-tv. For første gang blev der sat definitioner, begreber og genrer på web-tv, og det giver også en unik mulighed for at gentage undersøgelsen.
- Ved at gentage og udbygge undersøgelsen her fem år efter vil det være muligt at sammenligne direkte og se, hvordan det er gået med udviklingen og status i forhold til web-tv på en række konkrete medier og områder. Både indholdsmæssigt – men også teknologisk, hvor eksempelvis mobilvideo de seneste år har buldret – og buldrer – frem i de danske mediehuse, fortæller Rune Michelsen.
Udenlandsk inspiration til danske medier
Men der er også behov for, at danske medier får inspiration fra andre steder i verden, der har en klar og succesfuld strategi for produktion af web-tv, og for hvem det er lykkedes at omsætte til godt indhold, velfungerende workflows og distributionskanaler. Og ikke mindst fået fat i nye brugere.
Undersøgelsen vil derfor også se på udvalgte internationale nyhedsmedier, som er længst fremme på området. Det er medier, såsom New York Times, Huffington Post, Guardian og BBC.
Resultatet af undersøgelsen bliver offentliggjort i maj 2016.