Ny innovationsform er vokset ud af coronakrisen
Whisky og gin fra Nyborg Destilleri bliver til håndsprit, Grundfos producerer 100.000 visirer, og fibermaterialer bliver til ansigtsmasker i stedet for bleer. Forskere fra Syddansk Universitet har undersøgt danske virksomheders omlægning til værnemidler under coronakrisen, og de har opdaget en helt ny innovationsform.
Virksomhedernes kreativitet har været stor under coronakrisen. Da riget fattedes værnemidler, var opfindsomheden stor, og mange virksomheder omlagde produktion til håndsprit, mundbind og handsker – faktisk er en helt ny måde at skabe produkter på vokset ud af krisen. Forskere fra Syddansk Universitet har navngivet den nye innovationsform, lateral innovation.
– For innovationsforskere svarer det til at navngive en planet. Jeg har aldrig tidligere været med til at opdage en ny innovationsform, smiler lektor Lykke Margot Ricard fra SDU Innovation and Design Engineering.
Eksisterende produkter til nye formål
Sammen med professor Mette Præst Knudsen fra Center for Integrerende Innovationsledelse har hun fundet den nye informationsform. De forklarer, at lateral innovation er, når virksomheder omdanner eksisterende produkter til nye anvendelser i nye brancher.
– Virksomheden JP Air Tech, som har specialiseret sig i produktion af ansigtsmasker til byggebranchen, udvikler i løbet af coronakrisen to ansigtsmasker; en operationsmaske og en ansigtsmaske, som begge lever op til internationale standarder, siger Lykke Margot Ricard:
– Et andet eksempel er Fibertex, som normalt leverer fibermaterialer til blandt andet bleer. Virksomheden kom på ideen med at anvende deres materialer til ansigtsmasker.
Hurtig omstilling
Forskerne har gennemgået datamateriale fra Dansk Industri, som koordinerede virksomheders omlægning af produktion til værnemidler. Fra undersøgelserne åbenbarede den nye innovationsform sig.
”Virksomheder kan opnå store konkurrencemæssige fordele, når de hurtigt kan flytte deres produkter til nye anvendelser igennem innovation.
– Lateral innovation er en ny type innovation, som ikke er beskrevet i litteraturen endnu. Eksemplerne på lateral innovation under coronakrisen viser, at virksomhederne er i stand til hurtigt at ændre deres produkter og flytte sig ind i en ny sektor, hvor behovet er akut, forklarer Mette Præst Knudsen:
– Vi ser et stort potentiale i mulighederne for lateral innovation. Virksomheder kan opnå store konkurrencemæssige fordele, når de hurtigt kan flytte deres produkter til nye anvendelser igennem innovation.
Kriser skaber kreativitet
Langt de fleste værnemidler importeres normalt fra Kina, men da Danmark under nedlukningen står med en akut mangel på mundbind, sprit og kitler, påtager Dansk Industri sig opgaven med at koordinere en produktion af værnemidler efter aftale med den danske stat.
– Vi står med en global mangel på værnemidler i begyndelsen af coronakrisen. Men samtidig ser vi en fantastisk evne hos virksomheder til at omstille produktionen, så de kan opfylde de nye akutte behov. På rekordtid opstår nye virksomhedssamarbejder og virksomhederne udnytter ny teknologi som 3D-print til at skabe værnemidler – og vi skal huske på, at langt de fleste gør det gratis. Virksomhederne donerer, påpeger Lykke Margot Ricard.
Eksternt pres, interne kompetencer
Dansk Industri får flere end 190 henvendelser fra virksomheder, som tilbyder deres hjælp. 45 virksomheder ender med at producere værnemidler til sygehuse og plejehjem:
Carlsberg indstiller en del af sin cider-produktion for i stedet at donere alkoholen til håndsprit. Indenfor 36 timer udvikler Grundfos en prototype på et visir og har doneret over 100.000 visirer til sundhedspersonaler i Danmark, Storbritannien og Frankrig.
”Vi ved fra forskning, at innovation typisk opstår som resultat af et pres udefra, men den realiseres i kraft af virksomhedens egne interne kompetencer. Det er en indsigt, som i den grad bliver bekræftet i løbet af coronakrisen.
– Vi ved fra forskning, at innovation typisk opstår som resultat af et pres udefra, men den realiseres i kraft af virksomhedens egne interne kompetencer. Det er en indsigt, som i den grad bliver bekræftet i løbet af coronakrisen, siger Lykke Margot Ricard.
Svært marked med mange lovkrav
At kriser kan være som gødning for innovationen, erfarede forskerne også under finanskrisen.
– Vi kan tydeligt se, at de virksomheder, som i krisetider formår at omstille sig og fortsat investerer i forskning og ny teknologi, det er også dem, som overlever og formår at konkurrere på andet end pris, siger Mette Præst Knudsen.
Virksomheder som JP Air Tech og Grundfos er industrivirksomheder, der ikke er vant til at navigere i de mange lovkrav og overholdelse af EU-standarder, som det kræver, når man producerer produkter til sundhedssektoren.
– Selvfølgelig kan overholdelse af EU-standarder fortrinsvis kun imødekommes af virksomheder, som allerede er godkendte. Men for at imødekomme de særlige krav ser vi flere nye partnerskaber skyde frem, hvor offentlige aktører hjælper med at etablere de nødvendige konsortier, siger Mette Præst Knudsen.
– Det er en interessant tilgang i forhold til at sikre hurtig innovation med høj standard. Måske burde offentlige og private partnere søge tættere samarbejder udenfor krisesituationer for at forbedre innovative løsninger indenfor andre samfundsmæssige problemer som klima, bæredygtighed og lignende, påpeger Lykke Margot Ricard.
Faktaboks
Under coronakrisen omlægger flere virksomheder produktion til værnemidler. På baggrund af materiale fra Dansk Industri har forskere fra Syddansk Universitet inddelt virksomhedernes succesrige innovative løsninger i 3 kategorier:
- Fra prototype til produktion – i en fart (rapid prototyping) viser, at blandt andet 3D-printteknologi kan sikre både en tids- og materialebesparende produktmodel, som hurtigt kan testes op imod produktstandarder.
Virksomhedseksempel: På 36 timer udvikler Grundfos en prototype på et visir. Virksomheden sætter visiret i masseproduktion og donerer over 100.000 visirer til sundhedspersonaler i Danmark, Storbritannien og Frankrig. - Procesinnovation viser, hvordan eksisterende produktionsudstyr og materialer kan omstilles til at dække nye markedsbehov. En proces, som er krævende og indebærer viden om egne kompetencer, omstillingsmuligheder og eventuelt samarbejde om ressourcer henimod godkendelse til produktion og distribution.
Virksomhedseksempel: Carlsberg, Ørsted og Re Holding indgår et samarbejde, som skal munde ud i 36.000 liter håndsprit i døgnet, svarende til en tredjedel af det daglige behov i Danmark. Nyborg Destilleri omlægger sin produktion af whisky og gin for at producere håndsprit. Både Carlsberg, Royal Unibrew og Ørbæk Brewer donerer alkohol til destilleriet. - Lateral innovation viser, hvordan nogle virksomheder var i stand til at flytte eksisterende produkter i kendte markeder til nye anvendelser i nye markeder blandt andet ved at udforske materialers egenskaber og teste dets anvendelse i nye produkter.
Virksomhedseksempel: JP Air Tech har specialiseret sig i produktion af ansigtsmasker til byggebranchen, men virksomheden udvikler i løbet af coronakrisen to ansigtsmasker; en operationsmaske og en ansigtsmaske, som begge lever op til internationale standarder.
Mød forskeren
Professor Mette Præst Knudsen er centerleder på Center for Integrerende Innovationsledelse ved Institut for Marketing & Management.
Mød forskeren
Ud over at forske er lektor Lykke Margot Ricard også studieleder på kandidatuddannelsen, civilingeniør i Product Development and Innovation.
Vigtige datoer
Den 11. marts lukker statsminister Mette Frederiksen Danmark ned.
Den 23. marts udsender Dansk Industri en pressemeddelelse, hvor det fremgår, at DI i overensstemmelse med den danske stat ville påtage sig arbejdet med at koordinere et samarbejde om at omstille dele af industriproduktionen til produktion af handsker, kitler, mundvisir, isolationsdragter, mundbind og håndsprit. Værnemidler, som der var en akut mangel på, eftersom de fleste værnemidler produceres i Kina.