Uddannelsesledelse er komplekst, og ansvaret for at lykkes er fælles – og derfor vil organisering, roller, funktioner og ansvar alene fungere i samarbejdet om det fælles mål.
Fakultetets uddannelser får optimale betingelser i samspillet mellem strategier og visioner (på universitets-, fakultets-, campus- og institutniveau) og den konkrete tilrettelæggelse, gennemførelse og kvalitetssikring af uddannelserne.
Overordnet gælder følgende principper:
- Ansvaret for uddannelsernes kvalitet og den strategiske udvikling af uddannelsesporteføljerne er placeret i linjeledelsen fra (bestyrelsen til) rektor til dekan/prodekaner til institutleder.
- Studielederen udpeges af dekan/prodekan til varetagelse af den praktiske gennemførelse, kvalitetssikring og koordinering af uddannelserne og undervisningen.
- Studienævnet har beslutningskompetence inden for eget ansvarsområde. Ledelsen inddrager studienævnet i arbejdet med kvalitetssikring af uddannelserne og undervisningen.
- På nogle uddannelser, profiler eller linjer kan VIP udpeges som særligt ansvarlige, som bistår studielederen med den konkrete koordinering og gennemførelse af den enkelte uddannelse, profil eller linje.
- Fagansvarlige varetager undervisningsplanlægning, kvalitetssikring og koordinering af de enkelte fag i uddannelserne.
- Undervisere gennemfører undervisning og kvalitetssikring i den daglige undervisning.
- Aftagere inddrages løbende i kvalitetssikring og udvikling af uddannelserne.