Spedalsk bakteriegenom skabt fra arkæologisk materiale

Genomet af en spedalskhedsbakterie (Mycobacterium leprae) udvundet af et middelalderligt skelet, udgravet i Odense, giver ny indsigt i sygdommens historie, viser ny artikel i Science, som lektor Jesper Lier Boldsen, Retsmedicinsk Institut, Syddansk Universitet er medforfatter på.

Den kroniske sygdom spedalskhed, som er forårsaget af bakterien M. leprae, var meget udbredt i Europa helt op til den sene middelalder. I dag forefindes sygdommen i 91 lande verden over, og der rapporteres omkring 200.000 nye tilfælde hvert år.

For at spore sygdommens historie har et internationalt hold af forskere - ledet af Johannes Krause og Kay Nieselt fra Tübingen Universitet samt Stewart Cole fra Polyteknisk Institut i Lausanne og Ben Krause-Kyora, Institute of Clinical Molecular Biology, Christian Albrechts Universitet, Kiel – rekonstrueret genom-sekvenser af bakterien M. leprae fra fem middelalder skeletter. Skeletterne er blevet udgravet i Danmark, Sverige og England. Derudover har de foretaget biopsi på syv levende patienter, som alle er ramt af spedalskhed.

Jesper Lier Boldsen, Syddansk Universitet

Som noget helt enestående og for første gang overhovedet i forskningshistorien var det muligt at genskabe et fuldstændigt bakteriegenom fra arkæologisk materiale. Skelettet G625 fra Odense Sankt Jørgensgårds kirkegård har som undersøgelsens hovedperson leveret det biologiske materiale til denne genskabelse. Det peger på betydningen af det tætte samarbejde mellem de arkæologiske udgravere fra Odense Bys Museer og forskerne på ABDOU (Skeletsamlingen ved Syddansk Universitet)

Forskerne sammenlignede de middelalderlige europæiske bakteriegenomer med 11 nutidige genomer, og de fandt frem til, at alle M. leprae strenge har en fælles forfader, som går omkring 4000 år tilbage i tiden. Fundet af det komplette genom antyder, at mychobakteriel DNA potentielt bevares ud over den teoretiske grænse for genkendelige DNA strenge fra hvirveldyr på en million år.

Spedalsk hovedperson udgravet fra Odense Sankt Jørgensgårds kirkegård

Leder af skeletsamlingen, lektor ved Retsmedicinsk Institut i Odense, Jesper Lier Boldsen har leveret to af skeletterne til analyserne – herunder ”hovedpersonen”.

- Det er lykkes os at trække et fuldstændigt bakteriegenom fra tænderne på et skelet, udgravet fra Odense Sankt Jørgensgårds kirkegård, fortæller Jesper Boldsen.

Artiklen, som de mange forskere har forfattet, bliver publiceret fredag den 14. juni. Jesper Boldsen er glad for den publicity, som publiceringen af artiklen i det prestigefyldte tidsskrift giver.

-Det giver selvfølgelig noget eksponering både til mig og til Syddansk Universitet og ABDOU - den store samling af skeletter. Og det er det sidste, jeg er gladest for. For det kan være med til at eksponere vores samling som en forskningsressource. Det betyder, at der kommer endnu flere udenlandske forskere, og det giver os en masse gratis forskning, siger Jesper Lier Boldsen.

Artiklen bliver publiceret i det meget velansete magasin ”Science”. I første omgang på hjemmesiden www.sciencemag.org, og senere i magasinet.

Kontaktoplysninger:
Lektor Jesper Lier Boldsen