Pengeregn over SDU fra Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelses Videnskabelige udvalg har uddelt 7.296.000 kr. i forskningsstøtte til SDU-forskere.

Kræftens Bekæmpelses Videnskabelige Udvalg består af 15 førende kræftforskere udvalgt fra hospitaler og forskningsinstitutioner i Danmark, Sverige, England og Tyskland.

To af forskerne fra SDU, der har modtaget støtte, er, post. doc. Rikke Sick Andersen, Institut for Molekylær Medicin, der modtager 1,8 millioner kr. i støtte til et projekt indenfor biologisk kræftforskning, hvor hun undersøger funktionen af ”en familie af proteiner” og proteinernes rolle i udviklingen af modermærkekræft. Formålet er sidenhen at kunne udvælge og bruge nogen af dem som mål for immunterapi for modermærkekræft.

Professor Per Pheiffer fra Odense Universitetshospital og Klinisk Institut, SDU, får 900.000 kr. til at undersøge effekten af en speciel form for kemoterapi hos en undergruppe af patienter med tyktarmskræft. Undergruppen af kræftpatienter, der kan have gavn af denne specifikke kræftbehandling, udpeges ved hjælp af en ny en ny biomarkør.

De fem resterende prismodtagere fra SDU er er professor, overlæge, dr.med., ph.d. Henrik Jørn Ditzel, Institut for Molekylær Medicin, der bevilges 1,9 millioner kr. til afdækning af resistensudvikling ved antihormonal behandling af brystkræft. Forskningslektor, overlæge på Neurologisk Afdeling, OUH, ph.d. David Gaist, Institut for Sundhedstjenesteforskning, der modtager 450.000 kr. til et forskningsprojekt  i statiner og hudkræft. Lektor, overlæge, ph.d. Christian Godballe, Klinisk Institut og OUH, der bevilges 546.000 kr. til et projekt vedrørende tidlig skannning af patienter med mistanke om hoved-halskræft.

Professor, ph.d. Martin Røssel Larsen, Institut for Biokemi og Molekylær Biologi, modtager 1.250.000 kr. til et basalforskningsprojekt vedrørende brystkræft og modulering af signalering i celler. Professor, overlæge, dr.med. Torben Plesner, Sygehus Lillebælt og Institut for Regional Sundhedsforskning, modtage 450.000 kr. til et forskningsprojekt om betingelser for opheling af knogleskade ved knoglemarvskræft - en kombineret tilgang.

I alt uddelte udvalget 75 millioner kr. til forskning i kræftsygdomme. Professor Henrik Ditzel fra SDU er formand for Kræftens Bekæmpelses Videnskabelige Udvalg.

Læs omtalen af prisuddelingen på Kræftens Bekæmpelses hjemmeside

Redaktionen afsluttet: 01.05.2013