Prinsesse Marie hørte om forskning og spredte smil på H.C. Andersen Børnehospital

Tirsdag den 13. august havde Syddansk Universitet og Odense Universitetshospital fint besøg, da H.K.H. Prinsesse Marie med stor interesse tilbragte et par timer i selskab med forskere og patienter på H.C. Andersen Børnehospital.

Med smil, overskud og videbegær indtog H.K.H Prinsesse Marie børnehospitalet, hvor hun blev modtaget af rektor Jens Oddershede, regionsrådsformand Carl Holst og administrerende sygehusdirektør Jane Kraglund. Prinsessen blev ved en posterfremvisning klogere på flere af SDU og OUHs forskningsprojekter på børneområdet.

Forskningsleder Steffen Husby fortalte om arbejdet i Odense Børnekohorte. Lektor Henrik Christensen havde en fin dialog med Prinsessen om d-vitamin, professor Susanne Halken forklarede hvordan børnehospitalet forsker i allergi og endelig fortalte Ph.D. Malene Heidemann om sit projekt om knoglesundhed hos børn i Svendborg Kommune. Prinsessen var velforberedt, og tog endda ordet, da en af deltagerne stillede et spørgsmål ved fremvisningen.

Prinsesse Marie kom herefter tæt på nogle af de børn, det hele handler om. På afdeling H2 talte hun interesseret og længe med de indlagte børn og deres forældre om både sygdom, familieliv og fremtid, og alle fik en stor oplevelse ud af mødet.

ReMiDa-værkstedet fik for alvor gang i løjerne, da H.K.H Prinsesse Marie hjalp børnene med deres kreative kreationer og fik overrakt en fin pyntet "prinsessesko".

Laura Rygaard, som fylder seks år i dag, viste Prinsessen, hvordan man bruger det interaktive læringsspil HCAnd, og hospitalsklovnene Pablo og Liva kiggede forbi. Det syntes Prinsessen så godt om, at hun slog Pablo til ridder med et sæbeboblesværd.

Video om forskningsprojekterne, som Prinsessen blev præsenteret for:

Redaktionen afsluttet: 13.08.2013