Ærefuld medalje til forskning i pensionsalder

Adam Lenart, fellow på Max-Planck Odense Centre on the Biodemagraphy of Ageing, har modtaget Otto Hahn medaljen for sin afhandling om Gompertz fordelingen, en sandsynlighedsfordeling, der bruges i demografi, biologi og aktuarvidenskab til at beskrive hvordan risikoen for at dø stiger med alderen.

"I afhandlingen udleder jeg formelle egenskaber for Gompertz fordelingen, laver en test som kan afgøre om data virkelig kommer fra denne fordeling og finder simple relationer, der forbinder den forventede levealder for periode-data og kohorte-data. Dette anvendes til at finde den optimale forøgelse af pensionsalderen,” fortæller han.

Afhandlingen har vakt international interesse, og Adam Lenart var i sidste uge i Potsdam for at modtage Otto Hahn medaljen, som hvert år uddeles af Max Planck Society til op til 30 af instituttets unge forskere rundt om i Europa.

”Det var en stor ære at være med til ceremonien, hvor mange store forskere deltog. Og prisen er den største hædersbevisning, som Max Planck Society giver til unge forskere,” siger Adam Lenart.

Max Planck Society er en af Tysklands førende forskningsinstitutioner med over 80 institutter og 1500 årlige videnskabelige publikationer. Med prisen følger 7.500 euro og en opfordring om at fortsætte karrieren indenfor forskning.

Adam Lenart har skrevet sin afhandling på Max Planck Instituttet i Rostock, men er for nylig flyttet til Odense.

Her kan Syddansk Universitet drage nytte af det unge forskningstalent på Max Planck Centret, hvor han vil forske videre indenfor aldringsdemografi.

Redaktionen afsluttet: 19.06.2013