Ny adjunkt ved afdelingen for Kardiovaskulær og Renal forskning på Syddansk Universitet

Per Svenningsen, ph.d., er tiltrådt som adjunkt ved afdelingen for Kardiovaskulær og Renal forskning ved Institut for Molekylær Medicin på Syddansk Universitet i Odense.

Per Svenningsen (33 år) skal styrke hjerte-kredsløbs-nyreforskningen i afdelingen.

Om sin nye stilling siger Per Svenningsen:

”Afdelingen for Kardiovaskulær og Renal forskning har gennem en årrække forsket i de mekanismer, som er skyld i, at patienter med en forhøjet mængde protein i urinen ofte har forhøjet blodtryk og ophobning af væske i kroppen. Det ses for eksempel hos gravide kvinder med svangerskabsforgiftning. Det forhøjede blodtryk og ophobningen af væske synes at ske på grund af en forkert regulering af en af nyrens natriumkanaler, ENaC. I tidligere studier har vi vist, at enzymet plasmin kan tænde for ENaC, og at plasmin kun er i urinen, når der er en forhøjet mængde protein i urinen. Men selvom vi har vist, at plasmin kan aktivere ENaC, så ved vi endnu ikke, hvordan denne aktivering sker. I min ansættelse som adjunkt skal jeg undersøge de molekylære mekanismer, som fører til denne aktivering og være med til at udvikle målemetoder, så vi bliver i stand til at overføre vores fund fra de mere grundvidenskabelige opdagelser til patienter.”

Per Svenningsen blev kandidat i biomedicin fra Syddansk Universitet, Odense i 2006 og fik sin ph.d. grad samme sted i 2009. I sin karriere har Per Svenningsen allerede været vidt omkring. På hans CV står blandt andet forskningsophold på University of Hong Kong samt University of Southern California, Los Angeles, lige som han har haft en postdoc stilling på University of Southern California, Los Angeles og på Syddansk Universitet, Odense.

Privat er Per Svenningsen gift og far til et barn og bor i Odense.

Redaktionen afsluttet: 02.09.2013