Philippe Grandjean: PFC svækker immunforsvaret

Hvis børnevacciner skal virke, bør vi udsættes for færre skadelige PFC-stoffer. Den maksimale daglige dosis skal endda reduceres dramatisk, viser nye danske beregninger fra professor i miljømedicin ved Syddansk Universitet

PFC optræder i drikkevand, mad, tøj og på møbler. De perflourerede stoffer (PFC) findes overalt i miljøet.

Men da stofferne ser ud til at sløve immunforsvaret og får børnevacciner til at virke dårligere, skal det tilladte daglige indtag nedbringes markant. Det fastslår den danske professor i miljømedicin Philippe Grandjean fra Syddansk Universitet på baggrund af helt nye beregninger, han og hans kolleger har lavet.

»De europæiske fødevaremyndigheder skal hurtigst muligt sænke dosis for, hvor meget PFC, mennesker kan tåle, med en faktor 100. Med de nuværende værdier risikerer vi, at vores børnevacciner ikke beskytter børnene effektivt mod sygdomme,« siger Philippe Grandjean, hvis beregninger netop er publiceret i det anerkendte videnskabelige tidsskrift Environmental Health.

Se artiklen på Videnskab.dk

Læs artiklen i Environmental Health