H.K.H. Prinsesse Marie besøger H.C. Andersen Børnehospital i Odense

Tirsdag 13. august besøger Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Marie i forbindelse med sit samarbejde med Syddansk Universitet H.C. Andersen Børnehospital på Odense Universitetshospital.

På børnehospitalet, som er Danmarks eneste egentlige børnehospital, vil Prinsessen blive præsenteret for noget af den forskning, som foregår på børnehospitalet i et samarbejde mellem Syddansk Universitet og Odense Universitetshospital.

Tre forskere vil fortælle Prinsessen om deres forskningsprojekter under Odense Børnekohorte, hvor hele 3000 børn bliver fulgt, fra før de bliver født, til de fylder 18 år.
Odense Børnekohorte giver forskerne mulighed for at skaffe ny og vigtig viden til gavn for de børn, der bliver ramt af sygdom.

De projekter, som Prinsessen præsenteres for, omhandler D-vitamin til gravide, motions betydning for knoglerne samt allergi.

Prinsesse Marie skal også på visit hos børnene på Afdeling H2, som er H.C. Andersen Børnehospitals afdeling for kræftsyge børn. Her glæder personale og patienter sig til at hilse på Prinsesse Marie, og vise hende, hvordan børnehospitalet er indrettet til at gøre opholdet for børnene så hjemligt og hyggeligt som muligt.

På dagen er der gang i det arbejdende værksted ”Skrot er godt”, og hospitalsklovnene Pablo og Liva er på plads til at bringe smil frem på læben hos de syge børn – og måske Prinsessen.

Redaktionen afsluttet: 08.08.2013