Millioner til stort alkoholforskningsprojekt

Nyt stort alkoholforskningsprojekt skal skabe grobund for bedre behandling af mennesker med alkoholmisbrug. Forskere på Syddansk Universitet har fået den hidtil største bevilling til klinisk alkoholforskning i Danmark. De skal i samarbejde med Psykiatrien i Region Syddanmark og Odense Kommune undersøge, hvordan man kan tackle de største aktuelle udfordringer i behandlingen af alkoholmisbrugere.

Det nye alkoholforskningsprojekt hedder RESCueH, og forskere vil i løbet af de næste fem år gennemføre fem store forskningsstudier på Syddansk Universitet. Lundbeckfonden har givet den hidtil største bevilling – 44 mio. kroner – til klinisk alkoholforskning i Danmark, og TrygFonden har doneret 10 mio. kroner. Region Syddanmark lægger yderligere 37 mio. kroner til og huser forskergruppen på Psykiatrisk Afdeling Odense.

Flere ældre drikker for meget

Et af de fem store projekter, RESCueH skal i gang med, omhandler behandlingen af ældre mennesker med alkoholproblemer. Stadig flere ældre drikker nemlig så meget i deres dagligdag, at det må betegnes som et misbrug. Det mærkes på landets behandlingscentre, som har en stigende tilgang af alkoholmisbrugere over 60 år.
- Det er en generation, der har været vant til at drikke alkohol hele deres voksenliv. Deres forbrug risikerer at udvikle sig til et misbrug i takt med, at de får mere tid, enten fordi de forlader arbejdsmarkedet eller bliver alene. I dag findes der ikke noget behandlingstilbud, der er rettet mod denne gruppe. Det betyder, at de enten ingen behandling får, har en kort samtale med deres praktiserende læge eller bliver henvist til et behandlingscenter, der måske ikke har nogen erfaring med denne gruppe. Så der er behov for at undersøge, hvordan man kan hjælpe dem, siger programdirektør for RESCueH-projektet Anette Søgaard Nielsen.

Viden skal skabe bedre behandling

En af de andre aktuelle udfordringer, som forskerne i RESCueH tager fat på, er, at alt for få søger behandling. Omkring 140.000 danskere er afhængige af alkohol, men kun 7.000-10.000 er i behandling i løbet af et år. Samtidig er tilbagefaldsraten høj blandt dem, der fuldfører behandlingen.

- Selv om alkoholmisbrug er en af de mest skadelige livstilsfaktorer i den vestlige verden, er vores viden om mekanismerne bag alkoholisme begrænsede, og resultaterne af behandling er beskedne. Vores mål er derfor at skabe et vidensgrundlag, som kan forbedre behandlingen af mennesker med alkoholmisbrug, siger forskningsprofessor Bent Nielsen, Psykiatrisk Afdeling Odense, der er faglig leder af RESCueH.

Både han og Anette Søgaard Nielsen har i mange år beskæftiget sig med behandling af alkoholmisbrug, og de vil samarbejde med en række danske behandlingscentre og sygehuse for at skaffe viden og afprøve forskellige tiltag, der kan gavne alkoholmisbrugere. Det ventes, at omkring 3.000 patienter deltager i større eller mindre omfang.

Forskergruppen består i sin helhed af forskningsprofessor Bent Nielsen, professor Kirsten Kaya Roessler, professor Claus Ekstrøm, professor Jes Søgaard, klinisk lektor Kjeld Andersen samt to udenlandske professorer. Forskningsindsatsen vil foregå i tæt samarbejde med Psykiatrien i Region Syddanmark, og flere danske kommuner, især Odense Kommune.

Åbning mandag den 3. juni

Det store forskningsprojekt etableres ved Enheden for Klinisk Alkoholforskning på Syddansk Universitet i Odense, og mandag den 3. juni markeres åbningen af RESCueH. Pressen er velkommen, og der vil være mulighed for at interviewe flere eksperter inden for dansk alkoholforskning. Kontakt gerne journalist Bente Dalgaard, bda@sdu.dk, mobil 24 66 73 90, som kan hjælpe med at ”booke” interviews.

Flere informationer om RESCueH fås hos:

Programdirektør Anette Søgaard Nielsen, mobil 29 13 58 25, ansnielsen@health.sdu.dk

Professor Bent Nielsen, tlf. 65 41 41 22,mobil 51 64 40 55, bent.nielsen@rsyd.dk

Samt i dokumentet: fakta om forskningsprojektet (.pdf)

Redaktionen afsluttet: 31.05.2013