Ny forskningsleder og professor skal styrke rygforskningen på Rygcenter Syddanmark

Overlæge i reumatologi, ph.d. Berit Schiøttz-Christensen (53) er pr. 1. januar 2014 ansat som professor og forskningsleder på Rygcenter Syddanmark, Middelfart Sygehus og Institut for Regional Sundhedsforskning, Syddansk Universitet. Med sig har Berit Schiøttz-Christensen bred erfaring inden for såvel reumatologi som organisatoriske forhold, forskning og undervisning.

Rygcenter Syddanmark har gennem mere end 10 år arbejdet målrettet mod at styrke beskrivelsen af årsagen til rygsmerter. Der er udviklet en omfattende database, der beskriver hver enkelt patients symptomer med fokus på forandringer, der ses på MR-scanninger. Databasen danner grundlag for en bedre klinisk forståelse af årsagerne til rygsmerter.

Den forskning skal udbygges og styrkes, og planen for Rygcenter Syddanmark er da også at oprette et eliteforskningscenter, som Berit Schiøttz-Christensen sammen med fire andre professorer skal stå i spidsen og skabe retningen for.
- Holder vi os i eget hus er risikoen for, at vi lever et indforstået liv stor. Vores udvikling har fundament i et højt fagligt kompetent miljø, og det forudsætter kontinuerlig læring. Også forskning styrker fagligheden og udviklingen, og den er uundværlig, når vores specielle kompetencer skal på landkortet og udvikle sig, siger Berit Schiøttz-Christensen.

Halvdelen af sin arbejdstid skal Berit Schiøttz-Christensen bruge som underviser og forsker med tilknytning til Syddansk Universitet, den anden halvdel som overlæge i reumatologi med patientkontakt på Rygcenter Syddanmark.
- Jeg har i min dagligdag stor glæde ved at møde og forstå patienten og lægge en sti, som patienten kan fortsætte sin vandring af. Mit fokus er kommunikation og vigtigheden af, at patienten oplever sig som centrum for situationen, siger Berit Schiøttz-Christensen.

Berit Schiøtttz-Christensen har tidligere arbejdet netop med tværsektorielle forløb og udveksling af viden mellem sektorer, fagfolk og patienter med en målsætning om, at bedre patientforløb i sidste ende forebygger mange langvarige kroniske forløb for patienter, der behandles på tværs af sektorer og specialer.

Med et professorat, der er hæftet op på biomekanikuddannelsen på Rygcenter Syddanmark, får Berit Schiøttz-Christensen mulighed for at arbejde med formidling og læring, som er en af kæphestene. Med sig har hun da også flere års erfaring som underviser - heriblandt 5 år som klinisk lektor ved Århus Universitet.
- Jeg vil fortsat fokusere på at honorere mit eget mål om at give viden videre. Gennem formidling bliver vi klogere på vores egen viden, og den viden udvikles kun, hvis den kan formidles. Vi forpligter os til at uddanne samarbejdspartnere, yngre kolleger og patienter, siger Berit Schiøttz-Christensen.

Berit Schiøttz-Christensen kommer fra en stilling som praktiserende speciallæge i egen praksis (siden 2008) og har tidligere haft ansættelser på hospitalerne i Viborg og Aalborg. I perioden 2003-2007 var hun overlæge på Reumatologisk Afdeling, Århus Kommunehospital - i de sidste fire måneder også som forskningsansat. Sideløbende holdt hun undervisningserfaringen ved lige som klinisk lektor ved Århus Universitet i perioden 2002-2007. Hun er ph.d. under titlen Monitorering af det kliniske forløb for patienter henvist til billeddiagnostisk undersøgelse på grund af smerter tydende på lumbal discusprolaps, fra Aarhus Universitet i 2001.

Berit Schiøttz-Christensen er desuden fagpolitisk aktiv som formand for Dansk Reumatologisk Selskab gennem 3 år og medlem af bestyrelsen i Foreningen af Speciallæger (FAPS) i 3 år. Berit Schiøttz-Christensen er erfaren foredragsholder, og hun har udgivet 28 artikler i nationale og internationale tidsskrifter.
Berit Schiøttz-Christensen er gift med Niels Juul, der er narkoselæge i Aarhus og har to børn på 27 og 24 år.
Redaktionen afsluttet: 30.09.2013