Ph.d. fra Syddansk Universitet modtager to priser

Jeannette Østergaard Penny, ph.d. fra Ortopædkirurgisk Forskningsenhed ved Klinisk Institut har netop vundet to ud af fire priser på den nyligt afviklede Kongres i Dansk Ortopædisk Selskab.

Jeannette Østergaard Penny vandt førsteprisen ved foredragskonkurrencen efter en udvælgelse blandt omkring 200 abstracts, der førte videre til finalen med syv finaledeltagere. Forskningsenheden havde to finaledeltagere med.

Jeannette Østergaard Penny vandt desuden Ph.d.-prisen for Årets bedste ph.d. 2013 for sin afhandling om kunstige hofter  hos unge patienter,” Metal –metal articulations versus standard ceramic-polyethylene cementless total hip arthroplasty in younger patients.” Studiet har bidraget til øget forståelse af ASR-protesens knogleforankring, af metallers påvirkning af immunsystemet og forskellige protesekoncepters påvirkning af knoglemassen.

Jeannette Østergaard Penny (JØP) er cand.med. fra 2003 og arbejder som første reservelæge på Ortopædkirurgisk Afdeling, Køge Sygehus. Hun er desuden forskningsassisterende yngre læge og medlem af forskningsudvalget under Dansk Ortopædkirurgisk Selskab.  I 2011 blev hun tildelt prisen for Bedste Ph.d.-publikationer på Syddansk Universitet.

Projektet er et samarbejdsprojekt med Næstved Sygehus, Region Sjælland.

Redaktionen afsluttet: 31.10.2013