SDU-forskning i behandling af slidgigt løber med førstepladsen som bedste europæiske projekt

På den årlige kongres for europæiske kiropraktorer, afholdt i Dublin, Irland gik førsteprisen for bedste forskningsprojekt og præsentation til seniorforsker og kiropraktor Erik Poulsen

Prisen fik Erik Poulsen for fremlæggelse af resultaterne fra undersøgelsen: ”Patient education with or without manual therapy compared to a control group in patients with osteoarthritis of the hip.”

Hovedformålet med undersøgelsen var at finde ud af, om patienter med let til moderat hofteartrose (slidgigt) havde gavn af manuel behandling og/eller patientuddannelse. Ved lodtrækning blev 118 patienter med hofteartrose fordelt på tre grupper og fulgt i op til et år. Den ene gruppe fik patientuddannelse, en anden kombineret patientuddannelse og manuel behandling og den tredje (kontrolgruppen) fik et hjemmeøvelsesprogram med strækøvelser.

Efter en seks ugers behandlingsperiode viste den kombinerede behandling med patientundervisning og manuel behandling sig at være effektiv i sammenligning med de to andre grupper, som kun fik patientuddannelse eller hjemmeøvelser. Både smerte, selvvurderet dagligt aktivitetsniveau og livskvalitet blev væsentligt forbedret. Så konklusionen af undersøgelsen er, at manuel behandling sammen med patientuddannelse er en effektiv behandling for patienter med let til moderat hofteartrose.

Undersøgelsen er fra ph.d.-projektet af samme navn, som blev udført i et tværfagligt samarbejde mellem den Ortopædkirurgiske Forskningsenhed, Ortopædkirurgiske Afdeling, Odense Universitetshospital, Nordisk Institut for Kiropraktik og Klinisk Biomekanik og Klinisk Institut, Syddansk Universitet.

Medforfattere på undersøgelsen er foruden Erik Poulsen, professor Jan Hartvigsen, professor Ewa Roos, direktør Henrik Wulff Christensen, professor Werner Vach og professor Søren Overgaard.

Undersøgelsen er publiceret i tidsskriftet: Osteoarthritis and Cartilage.

Med prisen fulgte en check på €2.000.

Redaktionen afsluttet: 09.07.2014