Styrketræning forebygger diabetes

Muskelstyrkeprægede aktiviteter forebygger udvikling af diabetes blandt kvinder.

Ny forskning fra Syddansk Universitet og Harvard School of Public Health (Harvard University) viser, at jævnlig deltagelse i styrketræning og andre former for muskelstyrkeaktiviteter forebygger udvikling af type 2-diabetes blandt kvinder. Resultaterne er netop publiceret i det internationalt anerkendte tidsskrift PLOS Medicine.

Adjunkt Anders Grøntved fra Center of Research in Childhood Health (RICH) og Exercise Epidemiology forskningsenheden ved Institut for Idræt og Biomekanik, der er hovedforfatter på artiklen, siger, at den tidligere forskning på området har fokuseret på betydningen af de konditionsprægede aktiviteter med henblik på at hindre udvikling af diabetes.

- Vores undersøgelse peger på, at i relation til diabetesforebyggelse kan de muskelstyrke-prægede aktiviteter være et godt og effektivt alternativ til de kvinder, der har svært ved at komme i gang med aerob fysisk aktivitet som f.eks. løb, siger Anders Grøntved.

Undersøgelsen bygger på en stor befolkningsundersøgelse af amerikanske sygeplejersker (the Nurses’ Health Study og the Nurses’ Health Study II).

Link til artiklen: http://www.plosmedicine.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pmed.1001587

Redaktionen afsluttet: 15.01.2014