Ny doktordisputats om insulinfølsomhed

Kurt Højlund, overlæge, Ph.d. og klinisk lektor på Syddansk Universitet og Medicinsk Endokrinologisk afdeling, Odense Universitetshospital, forsvarer fredag 23. maj sin doktordisputats.

Afhandlingen har titlen ”Metabolism and insulin signalling in skeletal muscle in common metabolic disorders and inherited insulin resistance” og er en opsamling af Kurt Højlunds studier, der er gennemført og publiceret i perioden 2004 til 2012.

Kurt Højlunds forskning er koncentreret om insulinfølsomhed, glukose og fedtmetabolisme samt insulinsignalering i muskelvæv hos individer med fedme, polycystisk ovariesyndrom, type 2 diabetes, og hos personer med medfødt insulinresistens.

”Vores forskningsgruppe, som er tilknyttet en klinisk afdeling, er en af få, der dykker ned i de molekylære mekanismer bag insulinresistens hos mennesket. Vi har påvist en række molekylære defekter i muskulaturen, som fører til insulinresistens. Vi håber at disse fund fører til udvikling af ny medicin, som kan forbedre kroppens insulinfølsomhed. Det vil bidrage til en bedre forebyggelse og behandling af type 2 diabetes, og dermed mindske risikoen for hjertekarsygdomme”, fortæller Kurt Højlund.

Novo Nordisk Fondens Excellence Grant og en Sapere Aude DFF Forskerleder bevilling fra Det Frie Forskningsråd har givet Kurt Højlund mulighed for at etablere sin egen forskningsgruppe og fortsætte udforskningen af insulinresistens ved fedme og type 2 diabetes.

1. januar 2014 blev han udnævnt til adjungeret professor i fagområdet ”Metabolisme ved Sundhed og Sygdom” ved Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet.

Kurt Højlund er 47 år og bor i Odense sammen med sin kone og tre hjemmeboende børn. Han tog sin medicinske embedseksamen på Odense Universitet og har arbejdet på Medicinsk Endokrinologisk Afdeling på Odense Universitetshospital siden han fik sin introduktionsstilling.

Redaktionen afsluttet: 22.05.2014