Professor Niels Marcussen konstitueres som institutleder for Klinisk Institut, SDU.

Niels Marcussens konstituering løber fra 1. september og frem til 31. december 2014. Han har været viceinstitutleder på Klinisk Institut siden 1. marts i år.

Dr. med. Niels Marcussen er professor i klinisk patologi ved SDU og overlæge ved Afdelingen for Klinisk Patologi på Odense Universitetshospital, hvor han også er forskningsleder. Niels Marcussen er født i København og læge fra Københavns Universitet i 1983. Han tog sin speciallægeuddannelse i Patologisk anatomi og Cytologi i Århus. I 1990-92 havde han et forskningsophold ved University of Alberta, Edmonton, Canada, og i 1993 blev han dr.med. Han har tidligere været ledende overlæge ved Patologisk Institut, Århus Sygehus. Fra 2006 blev han eksternt finansieret professor i nefro- og urologisk patologi ved Afdeling for Klinisk Patologi ved Odense Universitetshospital/Syddansk Universitet.

Niels Marcussens speciale ligger inden for forskning i nyre- og urinvejssygdomme: nyrepatologi, prostata- og blærepatologi samt kvantitativ patologi og elektronmikroskopi.

Niels Marcussen er bosat i Odense med sin hustru, der er tandlæge på Odense Universitetshospital. De har to voksne børn.

Redaktionen afsluttet: 07.07.2014