Steno-prisen til Gisela Sjøgaard

Professor Gisela Sjøgaard, Syddansk Universitet, modtog den 26. september Steno-prisen for sit store bidrag gennem mere end 30 år til dansk biomekanisk forskning.

Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet (SDU) var den 26. september vært for Dansk Biomekanisk Selskabs 6. Årsmøde, hvor prisen blev uddelt.

Lektor Anders Holsgaard begrundede indstillingen af Gisela Sjøgaard til prisen med hendes langvarige indsats indenfor forskning og undervisning på højeste niveau på det biomekaniske område, dvs. bevægelsesanalyse af kroppen og kroppens funktioner:

”Stort set alle danske forskere indenfor biomekanisk forskning har haft professor Gisela Sjøgaard enten som underviser, vejleder, censor eller opponent. Selvom Gisela Sjøgaard netop har fejret sin 70 års fødselsdag, er hun stadig en aktiv og videnskabeligt stærk og respekteret professor. Hun er en fantastisk rollemodel og inspiration for vore mange dygtige ph.d.-studerende her på stedet”

På billedet ses selskabets formand lektor Marius Henriksen, Parker Instituttet, overrække prisen til Gisela Sjøgaard i midten. Samtidig overgav han formandsposten til lektor Anders Holsgaard Larsen, Ortopædkirurgisk Forskningsenhed, Klinisk Institut, SDU, der fremover skal stå i spidsen for Dansk Biomekanisk Selskab.

Redaktionen afsluttet: 02.10.2014