Forskningssamarbejde styrkes markant med udnævnelsen af to adjungerede professorer

Institut for Regional Sundhedsforskning ved Syddansk Universitet og Center for Kvalitet i Region Syddanmark har netop fået tilknyttet to adjungerede professorer.

Begge er hædrede topforskere på internationalt niveau inden for nyere forskning i kvalitet, styring og patientsikkerhed på sundhedsområdet.

De to adjungerede professorer er Jeffrey Braithwaite, som er professor i sundhedstjenesteforskning ved University of New South Wales i Australien og Robert L. Wears, som er professor i akutmedicin ved University of Florida Health Science Center i USA.

De to topforskere har gennem flere år samarbejdet tæt med Center for Kvalitet og Institut for Regional Sundhedsforskning – ikke mindst gennem et tæt parløb med professor Erik Hollnagel ved Center for Kvalitet og Syddansk Universitet.

Med udnævnelsen af Braithwaite og Wears til adjungerede professorer bliver samarbejdet nu styrket og intensiveret bl.a. gennem flere gensidige forskningsophold, samarbejde om konkrete forskningsprojekter samt fælles udgivelse af forskningsartikler og bøger.

Arne Poulstrup, centerleder ved Center for Kvalitet, udtaler: ”Jeg er meget stolt over, at Braithwaite og Wears nu bliver adjungerede professorer og er villige til at styrke forskningen i Region Syddanmark gennem samarbejder, hvor de bidrager med deres højt kvalificerede forskning og mangeårige erfaring”.

Kirsten Ohm Kyvik, Institutleder ved Institut for Regional Sundhedsforskning, udtaler: ”Jeg synes, den tætte tilknytning af de to internationale topforskere har meget nyttige perspektiver for både Region Syddanmark og Syddansk Universitet, og jeg glæder mig til at følge det intensiverede samarbejde”.

Fakta:
Jeffrey Braithwaite har fået tildelt titlen som ”Adjunct Professor of Resilient Health Care and Patient Safety” for perioden 1. september 2014 til 31. august.
Robert L. Wears har fået tildelt titlen som ”Adjunct Professor of Emergency Medicine and Patient Safety” for perioden 1. september 2014 til 31. august.
Redaktionen afsluttet: 22.09.2014