Træning hjælper på ledsmerter – også på lang sigt

Projektet ”Godt Liv med Artrose i Danmark” forankret på Syddansk Universitet kan nu dokumentere, at målrettet uddannelse og træning både på kort og lang sigt giver færre smerter og højere livskvalitet.

Halvandet år efter opstarten har forskerne bag det landsdækkende projekt ”Godt Liv med Artrose i Danmark” (GLA:D), startet over 2500 patienter op i programmet på en af de i alt 179 kommunale, regionale og privatpraktiserende GLA:D-enheder, og resultaterne er ikke til at tage fejl af.
Både behandlere og patienter har fået en øjenåbner i forhold til behandling af smerter og artrose (slidgigt).

”Vejen frem er fysisk aktivitet og en aktiv livsstil efter et særligt program målrettet til patienter med smerter i knæ og hofter. Vi uddanner fysioterapeuter til at træne med patienterne efter et individuelt tilpasset program, og vi kan se, at de lykkes med at nedbringe patienternes smerter, forbedre deres livskvalitet og motivere dem til at træne rigtigt,” siger Søren Thorgaard Skou, forskningsfysioterapeut ved Syddansk Universitet og Aalborg Universitetshospital.
Behandlingen bygger på tyve års forskning og erfaringerne efter et års praktisk erfaring bekræfter evidensen.

Patienterne i GLA:D-projektet gennemgår et tre måneder langt forløb hos en fysioterapeut og skal herefter med støtte fra fysioterapeuten finde en træningsform, der tager de rette hensyn og har den rette intensitet.
”GLA:D får patienterne til at forstå, at ændringer kræver fortsat træning. Vi har tidligere set en tydelig effekt af det intensive forløb hos fysioterapeuten på kort sigt, og nu kan vi fra pilotprojektet se, at deltagerne tilsyneladende fortsætter med træning, idet effekten efter et år er den samme som lige efter forløbet,” fortæller Søren Thorgaard Skou, der netop har publiceret resultaterne i Danish Medical Journal.

Et godt eksempel på projektets succes er 64-årige Kaj Robert Jensen. På grund af smerter i knæene måtte han opgive sine aktive fritidsaktiviteter og kunne knap nok gå på trapper og rejse sig fra en stol, indtil han kom i gang med GLAD-træningen. Nu kan han igen løbe rundt og puste i fløjten på håndboldbanen, uden at bentøjet svigter.
”Jeg har fået min livskvalitet igen. Og efter forløbet hos fysioterapeuten træner jeg glad videre på egen hånd med samme program,” fortæller han.

Mød Kaj Robert Jensen i filmen her: www.glaid.dk/results.html
Læs mere om artrose, behandling af smerter i knæ og hofter samt GLA:D på www.glaid.dk
Artikel fra Danish Medical Journal: http://ugeskriftet.dk/files/scientific_article_files/2018-08/a5487.pdf

Redaktionen afsluttet: 29.09.2014