Forskningsgennembrud

Forskningsmæssigt gennembrud inden for udviklingen af strækbare fladskærme

Et samarbejde mellem Syddansk Universitet og Polyteknik AS har ført til et banebrydende gennembrud indenfor strækbare fladskærme. Den nye metode åbner op for en række innovative produktmuligheder, såsom mere holdbare og fleksible skærme til smartphones og tablets, der kan modstå bøjning og strækning.

Af Sune Holst, , 03-09-2024

Selvom tre procent stræk umiddelbart lyder beskedent, repræsenterer det et betydeligt fremskridt inden for strækbare fladskærme.

”Forestil dig at pakke en fodbold ind i avispapir – det vil aldrig slutte helt tæt. Men med et strækbart materiale, som f.eks. husholdningsfilm, får du en tættere pasform. Tilsvarende betyder dette gennembrud, at vi kan lave strækbare fladskærme, der kan formes i 3D, forklarer Jes Linnet, der netop har forsvaret sin Erhvervs-ph.d. ved Syddansk Universitet.

Som en del af sit ph.d.-projekt støttet af Innovationsfonden har han, i samarbejde med virksomheden Polyteknik AS og forskere fra SDU, udviklet en metode, der tillader indium tin oxid (ITO) - et afgørende materiale i moderne skærmteknologi - at strække sig op til 3 procent uden at miste sin ledningsevne.

”Vi har vist, at et strækbart bæresubstrat med en bølgeformet overflade kan forbedre strækbarheden af ITO elektroder markant sammenlignet med traditionelle flade overflader. Dette design tillader en tre gange forbedring i elektrodernes strækningsydelse, hvilket gør teknologien særdeles relevant for fremtidens fleksible og strækbare elektroniske enheder,” siger Jes Linnet.

Åbner op for helt nye designmæssige muligheder
Denne teknologi muliggør produktionen af fladskærme i buede former, som eksempelvis bilpaneler. På sigt kan vi integrere fleksible elektronikprodukter og radikalt ændre design og funktionalitet af alt fra smarte bærbare gadgets til avancerede solceller i tøjet. Forestil dig, at din smartphone kan rulles om dit håndled, eller elektroder syet ind i dit tøj, der kan overvåge din helbredstilstand.

Mulighed for masseproduktion
Det er ikke første gang, forskere har formået at strække fladskærme. Samsung har tidligere demonstreret OLED-’hud’, der kan strække sig op til 30 procent. Så, hvad gør SDU-forskernes gennembrud særligt?

”Det er designet og fremstillingsmetoden,” siger Jes Linnets vejleder, lektor Jakob Kjelstrup-Hansen fra NanoSYD, og uddyber:

”Når Samsung laver en strækbar fladskærm, der kan strækkes sig 30 procent, så kræver det kostbare materialer, et komplekst design og komplicerede fabrikationstrin, der er voldsomt dyre. ITO er det mest anvendte materiale inden for denne industri, så vores koncept åbner op for muligheden for masseproduktion af strækbare fladskærme. Det gør forskningen særdeles relevant for industriel anvendelse og kommerciel udvikling.”

Skal på markedet
Og netop industriel anvendelse er nu næste mål. Jes Linnet vil fortsætte sit samarbejde med SDU som ansat i Polyteknik AS’ R&D-afdeling. Forskerne og ingeniørerne er allerede i gang med næste fase, hvor de vil optimere og videreudvikle materialets egenskaber for at sikre implementering i kommercielle produkter.

"Vi arbejder på at udvikle en prototype, der kan demonstrere funktionaliteten for investorer samt teste teknologiens holdbarhed og funktionalitet under dagligdagsforhold."

Prototypen forventes klar inden udgangen af 2024.

Redaktionen afsluttet: 03.09.2024