Forskningsgennembrud

Ny AI-teknologi kan afsløre selvmordstanker på sociale medier

Forskere fra Center for Industriel Software i Sønderborg kan forudsige selvmordstanker baseret på adfærd på sociale medier ved hjælp af kunstig intelligens. Det er håbet, at teknologien kan hjælpe med at redde liv.

Af Sune Holst, , 20-08-2024

"Sociale medier er blevet et vigtigt sted for mennesker at udtrykke deres inderste tanker og følelser anonymt. Vi kan bruge AI til at analysere disse udtryk i realtid og opdage potentielle selvmordstanker, før de udvikler sig til tragiske handlinger."

Sådan lyder det fra Serkan Ayvaz, som er lektor ved SDU Center for Industriel Software (CIS). Sammen med Mohamed A. Allayla fra Department of Computer Engineering ved Yildiz Technical Universityi i Tyrkiet udgav han tidligere på sommeren en videnskabelig artikel, hvor de to forskere præsenterer et avanceret big data-analyseværktøj, der bruger sociale medieplatforme som en tidlig indikator på selvmordstanker.

Kæmpe global tragedie
Hvert år tager mere end 700.000 mennesker deres eget liv ifølge Verdenssundhedsorganisationen (WHO). Det betyder, at der sker et selvmord hvert 40. sekund. WHO understreger, at selvmord kan forebygges.

Ved at analysere sociale medier kan forskerne nu identificere, hvornår en person begynder at vise tegn på selvmordstanker – og dermed gribe ind, før det er for sent. Her kan forskernes big data-analyseværktøj blive et vigtigt værktøj.

"Det unikke ved vores system er dets evne til at behandle enorme datamængder og fungere i realtid," forklarer Serkan Ayvaz.

"Vi har skabt en platform, der kan indsamle og analysere data løbende, og når modellen opdager et indlæg med potentielle selvmordstanker, bliver det visualiseret i systemet, så det kan tages hånd om af relevante myndigheder eller organisationer."

Teknologien anvender avancerede AI-algoritmer, herunder natural language processing (NLP), til at analysere tekstindhold fra sociale medieplatforme som Twitter og Reddit.

Ved hjælp af et stort datasæt, der indeholder både selvmordstanker og normale indlæg, har forskerne trænet AI-modeller til at skelne mellem disse to typer af indhold med høj nøjagtighed.

Potentiale for bred anvendelse
Forskerne bag teknologien har to konkrete bud på, hvordan teknologien kan være til nytte.

"Sundhedspersonale og myndigheder kan bruge systemet til at finde og hjælpe personer i fare, men vi kan også skabe et system, hvor folk, der udtrykker behov for hjælp, automatisk får tilbudt ressourcer og kontakter til støtte. Det kan være til onlinefora eller f.eks. Livslinjen."

Etiske overvejelser og fremtiden
I forhold til de etiske overvejelser, så forklarer Serkan Ayvaz, at der er taget højde for brugernes privatliv.

"Vores system anvender kun offentligt tilgængelige data, og vi målretter ikke specifikke personer. Det er vigtigt, at ethvert fremtidigt brug af denne teknologi også tager højde for de etiske aspekter."

Næste skridt bliver at udvide rammerne, så modellen understøtter flere sprog, samt opnå endnu højere ydeevne. Derudover, vil forskerne udvikle en brugerflade, som ikke-tekniske funderede brugere nemt kan interagere med.

Text Box: Livslinien Hvis du er i krise eller har tanker om selvmord, kan du kontakte Livsliniens telefonrådgivning på 70 201 201 alle årets dage fra klokken 11 til 05.

Redaktionen afsluttet: 20.08.2024