Skip to main content
DA / EN

​ Virtual reality skal bekæmpe unges druk

Efter at danske unge i mange år har indtaget europæisk førsteplads i druk, skal virtual reality nu lære unge at sige nej til alkohol.

Af Birgitte Dalgaard, bird@tek.sdu.dk

Øllene står på bordet. Musikken spiller. Du sidder i sofaen ved siden af klassens mest populære dreng: ”Vi skal da ha’ en øl til!” - Hvad gør du?

Forskere på SDU vil gennem virtual reality briller ruste de unge til at modstå det sociale pres for at drikke alkohol.

- Danske unge har europarekord i druk og gruppepres er en af de mest almindelige årsager til, at unge begynder at drikke og fortsætter med at drikke. Derfor er det vigtigt at fokusere på at give de unge kompetencer til at modstå det sociale pres, så de drikker mindre, siger lektor Christiane Stock fra Forskningsenheden for Sundhedsfremme.

Ifølge forskerne er virtual reality et helt unikt læringsværktøj til at give unge en indsigt i, hvorfor det er svært at sige nej. En refleksion, som de ikke gør sig, når de først er blevet fulde eller ligger med tømmermænd.

Som at være der selv

- Virtual reality giver en intens oplevelse af at være til stede. Når du har brillerne på, får du virkelig en fornemmelse af at være der. Vi kan give de unge et unikt værktøj til at udforske de sociale mekanismer omkring fest og druk, så de er klædt på til den næste virkelige fest, forklarer lektor Gunver Majgaard fra SDU Embodied Systems for Robotics and Learning.

Forskerne har fået 2, 1 mio. kroner fra TrygFonden til at lave en virtual reality simulation til mobiltelefonen. Med et 360 graders kamera vil forskerne filme en autentisk fest.

Når de unge tager VR-briller eller billige Cardboard på, vil de opleve at være til stede ved festen. Der bliver talt direkte til dem. Og de bliver stillet overfor valg, som til en helt almindelig fest.

- Via mobilens touch funktion kan du vælge at sige ja til en drink, eller du kan for eksempel vælge at gå på toilettet. I takt med at genstandene ryger ind, kan de unge følge med i deres aktuelle promille på skærmen, og vi kan lave et realistisk scenarie, hvor de begynder at falde over stoleben. I videoen får de unge mulighed for at gå tilbage og ændre deres beslutninger, før de mister kontrollen helt, påpeger Gunver Majgaard.

Konkrete redskaber

Det kan være svært at sige nej til endnu en drink, hvis klassens mest populære person opfordrer til at drikke sammen, men forskerne ønsker med den virtuelle video at give de unge nogle konkrete redskaber til at undgå mere alkohol. Det kan være at danse, skifte musik eller gå på toilettet.

- Målgruppen for projektet er unge mellem 16 og 20, da denne gruppe har vist sig at være særligt udsat for gruppepres. Til udviklingen af VR-videoen vil vi selvfølgelig inddrage målgruppen, så vi er sikre på, at vi skaber et realistisk ungdoms-univers, siger Christiane Stock.

Læs også: Ingeniørstuderende udvikler lærings-spil: Hvorfor skal det være kedeligt at lære og sjovt at spille computerspil?

Mød forskeren

Christiane Stock er lektor på Forskningsenheden for Sundhedsfremme. Hun forsker i livsstil og sundhed blandt voksne og unge.

Kontakt

Mød forskeren

Gunver Majgaard er lektor på SDU Embodied Systems for Robotics and Learning. Hun forsker i design af digitale læremidler.

Kontakt

Redaktionen afsluttet: 08.06.2018