Skip to main content
DA / EN

Udfordringer i interkulturelt samarbejde

Af Dominique Bouchet, professor ved Institut for Marketing & Management, Syddansk Universitet

English Français Français Español Español

Dette er en relativ kort præsentation af resultaterne fra en undersøgelse fra 2010, hvor jeg interviewede 60 ansatte i en international koncern om deres oplevelser og indtryk af samarbejdet. Halvdelen af de ansatte arbejder i Danmark. Den anden halvdel er ansat på hovedsædet og på forskellige fabrikker i Frankrig. Undersøgelsen slog hurtigt fast, at parterne var gået galt af hinanden – og resultaterne er efterfølgende blevet bearbejdet i alle led af organisationen. Det, der præsenteres her er den del af resultaterne, som har almen gyldighed og interesse.

Det centrale problem i interkulturel kommunikation er, at man nemt finder tydelige beviser på, at man har tolket rigtigt, hvor man faktisk har tolket helt forkert. Det kom tydeligt frem i undersøgelsen. Begge parter havde travlt med at få bekræftet sine fordomme.

Begge grupper ligner fuldstændigt hinanden i den måde, hvorpå de bebrejder den anden for at være noget, den ikke er. Alle er nemlig optaget af det samme: At udføre et godt stykke arbejde, at opnå respekt, at være åbne overfor omgivelserne, velvillige, dynamiske, moderne og gæstfrie. Men alle gav også klart udtryk for, at modparten bestemt ikke levede op til nogle af delene. Undersøgelsen viste imidlertid at de tog fejl.

Det hele er produceret af fotograf Anders Boe, fra Syddansk Universitets Center for Kunst og Videnskab.

Kort sammendrag af alle 10 film (25 min.)

1: Emne og metode


6: Identitet

1: Emne og metode


6: Identitet

 

 

 

2: Indtryk


7: Autoritet

2: Indtryk


7: Autoritet

 

 

 

3: Symmetri


8: Status og roller

3: Symmetri


8: Status og roller

 

 

 

4: Modenhed


9: Værdier

4: Modenhed


9: Værdier

 

 

 

5: Arrogance


10: Kultur og person

5: Arrogance


10: Kultur og person

Sidst opdateret: 26.10.2016