Indhold
Mange elever og lærere oplever, at elever er udfordrede i læsning. En del af udfordringerne knytter sig til fordybelse i tekstlæsning og til forståelse af det læste. En anden udfordring knytter sig til at få læsning til at være en del af de unges liv i og uden for uddannelsesinstitutionerne. På dette kursus beskæftiger vi os med, hvordan vi kan booste elevernes læseglæde, læsefordybelse og læsekultur ved at støtte deres læse- og læreprocesser i og uden for skolen. Vi kommer også ind på, hvordan lærerne kan fungere som læsende rollemodeller, og at det at læse er en kompetence på lige fod med fx skrivning og derfor en integreret del af elevernes læring, som undervisningen må medtænke. Vi ser nærmere på, hvad læsning er, og hvordan man som lærer kan maksimere udbyttet af elevernes læsning ved at arbejde med elevernes læsning individuelt og som en del af klasse- og skolekulturen.
Målgruppe
Alle undervisere på de gymnasiale uddannelser.
Underviser
Anne Vibeke Vennerstrøm, uddannelseschef ved Teoretisk pædagogikum, lærebogsforfatter og tidligere gymnasielærer. Ph.d. og forfatter Kristiane Hauer.
Tid og sted
Tirsdag den 11. marts 2025, kl. 10.00-16.00, First Hotel Grand, Jernabanegade 18, 5000 Odense C.
Pris
2.950?kr. uanset medlemskab af GL.