Målgruppe
Undervisere i alle fag fra de gymnasiale uddannelser samt pædagogiske ledere fra skolerne.
Undervisere: Lektor Maren Aarup Schjørring, Ordrup Gymnasium og SDU, og lektor Tony Søndergaard Andersen, Odense Katedralskole.
Tid, sted og pris: Kurset udbydes på Syddansk Universitet, Odense, den 26. marts 2025. Ved spørgsmål kontaktes Anne Bang-Larsen, tlf. 61 999 139, email:anneb@sdu.dk
Formål
Formålet med dette kursus er at give inspiration til en arbejdsform, som er meget udbredt i alle dele af uddannelsessystemet, nemlig gruppearbejdet. Helt konkret giver kurset idéer til, hvordan man som klasseleder kan organisere elevernes gruppearbejde på nye måder, og hvordan man kan styrke elevernes samarbejdsevner gennem netop gruppearbejdet.
Dette kursus henvender sig altså til alle undervisere, der bruger gruppearbejde i deres undervisning, og det henvender sig ikke mindst til undervisere, som har erfaring med, at elever ofte tilgår gruppearbejdet på ufrugtbare måder, fx ved blot at dele opgaverne mellem sig i stedet for at samarbejde om dem.
Indhold
Undersøgelser peger på, at op mod 40% af undervisningstiden på ungdomsuddannelser går med gruppearbejdet, men hvorfor bruger vi denne arbejdsform, og får eleverne egentlig noget ud af det? Er gruppearbejde overhovedet noget, man kan lære? Og hvordan forholder vi os som undervisere til de udfordringer, som gruppearbejdet som arbejdsform står over for i nutidens gymnasium? På kurset skal vi se nærmere på, hvordan man som underviser forholder os til disse udfordringer, som både lærere og elever møder i gruppearbejdet. Vi skal også se på sammenhængen mellem elevernes evne til at arbejde sammen og den gode klasserumskultur, og på hvilke styrker gruppearbejdet har ift. læring, dannelse og studieforberedelse.
Kurset introducerer til gruppearbejdets overordnede strukturer og giver inspiration til, hvordan man kan stilladsere gruppearbejde på hensigtsmæssige måder. Som deltager vil man også få inspiration til en række motiverende arbejdsformer, og til hvordan man kan variere inddelingen af grupper. Derudover vil kurset præsentere flere konkrete arbejdsformer, der retter sig mod forskellige mål og kompetencer. Deltagerne får ligeledes udleveret forfatternes bog om gruppearbejde, Gruppearbejdets didaktik som inspiration til det videre arbejde. Efter kursets øvelser og diskussioner af gruppearbejdsformer, vil man være i stand til at variere og optimere sin brug af gruppearbejde.
Arbejdsform
På kurset vil der være oplæg, hands-on øvelser og diskussion om, hvordan deltagerne kan anvende forskellige former for gruppearbejde i deres egen undervisning.