Fødevareindustrien
Paradigmeskifte med globale opbrud og lokale tendenser Denne rapport har til formål at skitsere dynamikker, konkurrence og samarbejde i den danske fødevareindustri. Rapporten har et særligt fokus på de mange leverandører i fødevareindustrien: Hvilke udfordringer står leverandørerne overfor, hvilke veje frem ser de, og hvilke fremtider ser de for branchen? |
Tekstil- & beklædningsindustrien I denne rapport tegnes et billede af nuancer og mønstre af udviklingen i tekstil- og beklædningsbranchen i Danmark som baggrund for det udviklingsdrevne forskningsprojekt Design2Network. Hvad præger dynamikken, konkurrenceevnen og det innovative samarbejde i tekstil- og beklædningsindustriens virksomheder? |
Plast- & gummiindustrien I denne rapport tegnes et billede af dynamikken i plast- og gummiindustrien i Danmark. Hvad præger udviklingen, konkurrenceevnen og det innovative samarbejde i plast- og gummiindustriens virksomheder? Det sker med et særligt fokus på de mange underleverandører i industrien. Hvilke udfordringer står underleverandørerne overfor, hvilke fremtidige veje ser de, og hvilke tanker gør de sig om branchens udvikling? |
Værktøjsrapport: Samarbejdsguide Samarbejdsguiden bruges som rammeaftale i det konkrete udviklingssamarbejde med udvalgte partnere fra dit forretningsnetværk. Værktøjet skaber grundlag for løbende diskussioner og planlægning mellem alle samarbejdets partnere – både underleverandører, leverandører og kunder. |
Værktøjsrapport: Interaktionscirkel Interaktionscirklen sætter fokus på virksomhedens samarbejde med kunder og leverandører i de indledende og forberedende aktiviteter i en udviklingsproces. Målet er at blive involveret tidligere i kundernes innovative aktiviteter – så virksomheden helt fra starten kan bidrage til den bedst mulige løsning på kundens problem. Værktøjet skaber klarhed over virksomhedens opgaver og aktiviteter i konkrete udviklingsprojekter med kunder og leverandører. Samarbejdets karakter i projektets forskellige faser specificeres: fra idé- og konceptudvikling til produktion og after-sales service. |
Jern- & metalindustriens underleverandører Rapporten giver indsigter i baggrunden for udviklings- og forskningsprojektet Design2Network: Hvad præger dynamik, konkurrence og samarbejde i den danske jern- og metalindustri? Det sker med et særligt fokus på de mange underleverandører, som befolker jern- og metalindustrien. Hvilke udfordringer står underleverandørerne overfor, hvilke veje frem ser de, og hvilke iagttagelser har de gjort i og omkring branchen? |
Værktøjsrapport: Leverandørdreven innovation 4 konkrete værktøjer til brug for små og mellemstore underleverandører, der ønsker at styrke konkurrenceevnen gennem et innovationsudviklende samarbejde med deres kunder og deres egne underleverandører. Værktøjerne kan inspirere det strategiske og ledelsesmæssige arbejde med udvikling af samarbejdsflader, der kan styrke virksomheders rolle som innovative kundeudviklere. |
Værktøjsrapport: Netværksportefølje Netværksporteføljen er et værktøj, der skaber overblik over din virksomheds eller organisations netværk af samarbejdspartnere. Værktøjet gør dig i stand til at beslutte, hvilke partnere i netværket, som du gerne vil samarbejde mere eller mindre med. Og hvordan du kan sammensætte en portefølje af partnere med henblik på at opnå dit mål. |
Værktøjsrapport: Relationskort Relationskortet anvendes til analyse af den samarbejds- og konkurrencesituation, som en virksomhed står i sammen med andre virksomheder. Det beskriver hvad og hvordan samarbejdet foregår, hvilke aktiviteter parterne laver sammen, og hvilke ressourcer der deles i relationerne. |
Leverandørdreven innovation og udvidelsen af det innovative råderum Et afgørende kendetegn ved det innovative samfund er evnen til at kombinere eksisterende produktionsfaktorer – det være sig viden, komponenter, materialer, metoder, koncepter – på nye måder. Når dertil føjes strømmen af ny viden, nye materialer mm., stiger de innovative muligheder og den innovative kompleksitet. |
3 factors for successful supplier-driven innovation 1: Prepare your business model for more collaboration 2: Expand the innovative action space 3: Take the role of Customer Developer
|
Sidst opdateret: 04.06.2024