Projektperiode
01.08.2020-31.12.2022
Rapporter
- Rapport 1: Hvad kan SMV’er lære af Covid-19? En repræsentativ undersøgelse af yngre danske SMV’er.
- Rapport 2: Hvad kan SMV’er lære af Covid-19? Hvordan SMV’er anvender og kombinerer forskellige strategier under covid-19.
- Slideshow: Rapport 1 og 2.
- Rapport 3: Hvad kan SMV'er lære af Covid-19? Kriseinnovation.
- Rapport 4: Selvtillid vigtig i kriseledelse
- Rapport 5: Krisepåvirkning – Krig og Corona
Værktøjer
- Beslutningstræ – valg af krisestrategi.
- Innovationstyper i kriser.
- Kriseinnovation.
- STORE KRISER: Genvej til en agil krisestrategi – et værktøj
- STORE KRISER: Genvej til en agil krisestrategi – et værktøj (Metodeark til udprint)
- Udviklingsorienteret drift, Børsen online version.
- Værktøj til udviklingsorienteret drift (uddybet i Rapport 2)
Kronikker og debatindlæg
- I en verden, hvor kriser er et vilkår, skal virksomhederne være robuste - ikke fit (Børsen, 22. juni 2022);
Papirudgave: Kriseledelse som hverdagsledelse (Børsen, 22. juni 2022). - Virksomhederne har lige skilt sig af med krisestrategien, nu skal krigsstrategien findes frem (Børsen, 1. marts 2022);
Papirudgave: Fra coronakrisestrategi til krigsstrategi (Børsen, 1. marts 2022). - Er du en tiger eller et dovendyr, når du lægger strategi for genåbningen? (Finans.dk, 25. maj 2021).
- SDU-professor: Pak krisestrategierne væk og erstat det med denne strategi, hvis din virksomhed skal klare næste fase af coronakrisen (Børsen, 30. april 2021).
- Grib øjeblikket og skab veje ud af krisen gennem innovation (Finans.dk, 11. marts 2021).
- Strategiske reaktioner i Covid-vinden (SDU, 4. maj 2020).
- Ud af modvinden dukker nye muligheder op (Jyllands-Posten, 13. april, 2020)
- Har erhvervslivet glemt markedslogikken? (Berlingske 8. december 2021).
- Lykkeligt glemt – erhvervslivet kører videre uden coronapjat (Politikken 10. november 2021).
- Coronakrisens iværksætterboom er et paradoks – hjemsendelser har sat skub i entreprenørskabet (Børsen 28. september 2021).
Videnskabelige artikler
- Giones, F., Brem, A., Pollack, J. M., Michaelis, T. L., Klyver, K., & Brinckmann, J. (2020). Revising entrepreneurial action in response to exogenous shocks: Considering the COVID-19 pandemic. Journal of Business Venturing Insights, 14, e00186.
- Which crisis strategies are (expectedly) effective among SMEs during COVID-19? Journal of Business Venturing Insights (2021), 16, e00273.
- Revising entrepreneurial action in response to exogenous shocks: Considering the COVID-19 pandemic. Journal of Business Venturing Insights (2020), 14, e00186.
- Self-Efficacy in Disrupted Environments: COVID-19 as a Natural Experiment. Entrepreneurship Theory and Practice (2021), 10422587211046548.
Pressemeddelelser
- Øje for både drift og udvikling er en effektiv krisestrategi (Ritzau, 7. maj 2021).
- Sådan klarer de små virksomheder krisen (Ritzau, 18. januar 2021).
- Nyt projekt skal klæde mindre virksomheder bedre på til kriser (Ritzau, 10. september 2020).
Videoer og TV
- Fremtidens kriser - Corona – en mesterlære for fremtidens kriser. Dette oplæg er en del af online konferencen 'Grøn omstilling – Fra strategi til handling', afviklet af The Index Project og Industriens Fond.
- Hvad skal SMVer lære af Covid-19 (Industriens Fond, 27. maj 2021).
- ”Masterclass: Kriser kan se ud på mange måder, men hvordan ruster man sig til kommende kriser og hvordan kan de udnyttes til at skabe ny vækst?” (Børsens Gazelle masterclass, 18. maj 2021; tid 4:09-17.50).
- Kriser og iværksættere (Vejle Kommunes morgenbriefing, 10. juni 2020; tid 8:10-19:48).
- Virksomheder har succes under corona (TV Syd, 21. januar 2021).
Podcasts
- Covid 19: What can we learn from SME policy in other European countries (IfM Bonn: Min. 4:57 – 7:56).
- Sydjysk Verdensklasse: Hvad kan vi lære af krisen?
Pressedækning (udvalgte)
- Professor udpeger to mulige krisestrategier: Sax Lift i Vejen valgte den ene (Finans, 2 august 2022).
- Mindre danske virksomheder risikerer værre konsekvenser af krigen i Ukraine end coronakrisen (Finans, tophistorie 28 juli 2022).
- Hvad kan du lære af ”store kriser”? (Erhvervsliv Trekanten, 21. juni 2022).
- Er du rustet til den næste krise? Find den krisestrategi, der passer til din smv (Børsen, 4. juni 2021).
- Sønderjyske caféejere forvandlede gamle cirkusvogne til luksuriøs camping – det blev deres redning i coronakrisen (Børsen, 7. maj 2021).
- Ejerleder gik først i chok efter nedlukning – så opdagede han gylden mulighed: “Der gik en måned, før jeg kunne samle kræfterne og kigge ud igen” (Børsen, 7. maj 2021).
- Smv'ernes innovationsarbejde kunne godt bruge en vitaminindsprøjtning – sådan kan du komme i gang (Børsen, 22. marts 2021).
- Selvstændige bygger nyt i krisens ruiner (Børsen, 3. 2021).
- “Hvordan skal jeg styre det? Kiloene kommer bare på, selvom jeg motionerer.” Sådan lød de mails, der tikkede ind hos selvstændig træner Gitte Boesen – så hun vendte forretningen 180 grader og fandt en vej gennem krisen (Børsen, 2. marts 2021).
- Velhaverfond poster penge i purunge virksomheder: “Selvfølgelig er det ikke på det plan, hvor man har skrevet en idé på en serviet” (Børsen, 22. juni 2020).
- Overraskende studie: Mange mindre virksomheder har øget deres omsætning under krisen (Tophistorie, Finans.dk, 17. januar 2021).
Bøger
- ”Store kriser – Parathed og strategier i danske virksomheder” udgivet på akademisk forlag.
- Omtale i POV International og Erhvervsliv Trekanten.
- Unboxing.
Baggrund
Kriser betyder farer og nedgang, men også nye muligheder for SMV’er - og nogle kommer styrkede og mere robuste ud. Men det kræver en evne til at være omstillingsparat og at kunne gentænke og spotte nye forretningsmuligheder for SMV'en. Selv under forhold, som er yderst uforudsigelige og usikre. Lige nu forsøger mange SMV’er at afværge de negative konsekvenser af Covid19-pandemien ved at skære ind til benet. Andre løber en større risiko og udvikler. Hvilke reaktioner er mest fordelagtige i forhold til fremtidige kriser?
Projektets formål er at udlede erfaringer fra Covid19-pandemien for dansk erhvervsliv, herunder specielt SMV-segmentet. Vi undersøger to sammenhængende spørgsmål:
1. Krisereaktioner: Hvilke virkemidler og individuelle strategiske krisereaktioner foretages af SMV’er for at begrænse tab eller øge omsætning/profit i forbindelse med Covid19-pandemien?
2. Kriseparathed: Hvilke virksomheder kommer bedst igennem Covid19-pandemien? Hvilke SMV’er ser nye muligheder i krisen?
Metode
Projektet baserer sig på to sideløbende dataindsamlinger. Der gennemføres en række kvalitative interviews med SMV’er omkring deres forskellige strategiske initiativer for at forstå deres bevæggrunde for at reducere, bevare, innovere eller afvikle. Derudover gennemføres en statistisk undersøgelse med basis i et eksisterende datasæt fra 2015, hvor en repræsentativ stikprøve af yngre SMV’er følges igennem krisen og frem til 2021.
Samarbejdspartnere
Forskere ved SDU
- Professor Kim Klyver (projektleder)
- Lektor Suna Løwe Nielsen (projektleder)
Finansiering
Finansieret af Industriens Fond med 2.111.566 kr.