Store sundhedseffekter af 10-ugers ophold på Julemærkehjem

Et 10 ugers ophold på Julemærkehjem giver markante positive effekter på kropssammensætning, kondition, blodtryk, muskelstyrke og balance. Det viser en stor undersøgelse fra Institut for Idræt og Biomekanik ved Syddansk Universitet i samarbejde med Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet og Julemærkefonden.

Studiet er netop offentliggjort i det anerkendte videnskabelige tidsskrift ”Pediatric Exercise Science” og inkluderer resultater fra 614 børn i alderen syv til fjorten år fra Julemærkehjemmet Skælskør og Julemærkehjemmet Kildemose ved Frederiksværk.

Markante effekter på kropssammensætning og fysisk form

Efter 10 ugers ophold på Julemærkehjemmene var børnenes fedtprocent i gennemsnit reduceret med 8 %-point, mens den relative muskelmasse blev øget med 4,5 %-point. Desuden var børnenes balanceevne øget med 24 % og deres funktionelle muskelstyrke var steget med 6 %.

Dette er alt sammen store forbedringer sammenlignet med, hvad forskerne normalt ser, når børn i denne alder testes med ca. 3 måneders mellemrum.

Ph.d.-studerende på projektet og førsteforfatter Trine Kjeldgaard Møller fortæller:

- Vores undersøgelser viser også, at børnene er kommet i bedre fysisk form efter deres ophold. De løber eksempelvis 14 % længere i en intervalbaseret løbetest (’Andersen-testen’), hvilket svarer til, at de har øget deres kondital med 5. Deres hvilepuls er faldet med 10 slag per minut, og deres blodtryk (det arterielle middeltryk) er reduceret med 6 %. Det er alt sammen med til at reducere deres risiko for diverse livsstilssygdomme senere i livet.

Undersøger også langtidseffekterne

Studiet er en del af en langvarig forskningsindsats om kort- og langtidseffekterne af et ophold på Julemærkehjem anført af Peter Krustrup, Professor i Sport og Sundhed ved Syddansk Universitet.

- De nye resultater fuldender billedet af bredspektrede positive effekter efter 10 uger på et Julemærkehjem. Det er bemærkelsesværdigt, at børnene oplever en markant forbedret fysisk, mental og social trivsel, samtidig med at de opnår store fremgange i fysisk form og sundhedstilstand, fortæller professor Peter Krustrup.

- Vi har også kunnet konstatere en stor stigning i børnenes sundhedsviden, særligt om fysisk aktivitet, og vi er netop nu ved at afslutte et 3-årigt opfølgningsstudie, der undersøger langtidseffekterne af Julemærkeopholdet - og hvilke faktorer, der har betydning for fastholdelse af en aktiv hverdag, siger han.

Om indsatsen på julemærkehjemmene

Standardindsatsen på Julemærkehjemmene er en indsats med mange komponenter; blandt andet indenfor fysisk aktivitet, sund kost, trivsel, skærmtid og søvn.

I det netop offentliggjorte projekt blev standardindsatsen sammenlignet med standardindsatsen udvidet med 2 x 45 minutter om ugen med undervisning i sundhedslære og fodboldspil på små baner - via konceptet 11 for Health.

Denne supplerende indsats ændrede ikke effekterne på sundhedstilstand, fysisk form og trivsel, som steg lige meget i de to grupper, men indsatsen gav en yderligere stigning i sundhedsviden, særligt om fysisk aktivitet.

Forskningsprojektet er støttet af TrygFonden, Novo Nordisk Fonden, Helsefonden, Augustinusfonden og Julemærkefonden.

Resultater fra studiet

Studiet viste at:

• Børnenes fedtprocent blev reduceret med 8 %-point, mens den relative muskelmasse blev øget med 4,5 %-point.
  • Muskelstyrke målt ved stående længdespring steg 10 %.
  • Balancen blev forbedret 24 %.
  • Præstationen ved intervalløb steg med 14 %.
  • Hvilepulsen faldt med 10 slag pr. minut.
  • Blodtryk blev reduceret med 6 %.

Læs mere i forskningsartiklerne:

Møller TK, Krustrup P, Brønd JC, Geiker NRW, Larsen MN (2024). Essential Improvements in Fat Percentage and Cardiometabolic Fitness After a Residential Stay for Socially Vulnerable Children-With and Without the "11 for Health" Concept. Pediatr Exerc Sci. Sep 18:1-13. doi: 10.1123/pes.2023-0137. https://journals.humankinetics.com/view/journals/pes/aop/article-10.1123-pes.2023-0137/article-10.1123-pes.2023-0137.xml

Møller TK, Larsen MN, Pfeffer K, Frydenlund SE, Ntoumanis N, Krustrup P (2024). The effects of a combined physical activity and health education program on health knowledge and well-being of socially vulnerable children. Scand J Med Sci Sports. 34(4):e14606. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/sms.14606

Foto: Forskningsenheden Sport og Sundhed, Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet

Kontakt

Peter Krustrup, professor i Sport og Sundhed ved Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet.
Mail: pkrustrup@health.sdu.dk
Tlf: 21 16 15 30

Malte Nejst Larsen, adjunkt i Sport og Sundhed ved Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet.
Mail: mnlarsen@health.sdu.dk
Tlf: 40 30 46 89