Udvikling af forskningsenheden
Identitet
- Skab en identitet og profil for forskningsenheden som også fungerer på tværs af medier.
- Sørg for så vidt muligt, at forskningsenheden er samlet fysisk.
Udbredelse
- Husk at brande forskerne og deres forskning både internt og eksternt. Internt: på afdelingsmøder. Eksternt: gør opmærksom på rollemodeller.
- Skab fokus på værdien af forskning over for klinikken og i sidste ende for den enkelte patient.
Netværk
- Opsøg netværk med andre sygehuse, afdelinger, institutter.
- Overvej andre faggrupper, andre fagretninger (HUM, SAMF, TEK)
- Få erfaringer fra andre forskningsenheder og brugerråd.
Strategi
- Arbejd med at højne det internationale samarbejde fx med adjungerede professorer.
- Tænk over hvordan forskningsresultaterne kommer ud og bliver implementeret allerede når projektet defineres.
- Gennemfør strategiske overvejelser af hvor forskningsenheden skal lægge sit fokus, hvad er den strategiske satsning på afdelingen, hvor skal forskningen løftes lidt?
- Skab en større interesse for forskning, fx ved at opnormere forskningsenheden, det skaber nysgerrighed fra flere der måske ellers ikke havde interessen.
- Hav strategiske drøftelser af hvor mange ph.d.-studerende der skal være i forskningsenheden, hvad er et rimeligt antal.
- Overvej administrativ understøttelse af forskerne (videnskabelige assistenter, grantwriters, sekretærer Inddrag værktøjet ”Dialogskabelon til udvikling af forskningsenheden” (under udarbejdelse), som er et frivilligt værktøj afdelingsledelse og forskningsleder kan anvende i drøftelserne omkring den strategiske udvikling af forskningsenheden.
Forskning og klinik
- Sørg for tilbagegangstilling til klinikken, hvis der i perioder ikke er nok midler til forskning.
- Overvej hvordan tiden mellem forskning og klinik fordeles.
- Skab større synlighed omkring hvilken værdi forskningen giver for det kliniske arbejde.
Forskellige fagligheder
- Fokuser på at have forskellige fagligheder i forskningsenheden; det skaber en dynamisk enhed.
- Sørg for rollemodeller inden for alle faggrupper så dem der ønsker at blive forskere kan se sig selv i stillingen.
- I forhold til forskning i sygepleje; overvej at etablere et samarbejde med en anden afdeling, der har en professor i sygepleje.
- Tænk i sammenhæng mellem klinik og forskning. Det er fx vigtigt at have ph.d.er som går videre ad klinikvejen, da de herved er bedre uddannet til at løfte den kliniske hverdag.
- Overvej en finansieringsmodel for de faggrupper som skal have en særligt finansieret understøttelse.
Værdier
- Understøt work-life-balance.
- Understøt gode interne diskussioner (forskningsdag, drøftelser i Forskningsudvalget).
- Understøt netværk mellem forskere, både internt på afdelingen men også mellem afdelingerne.
- Udvis ledelsesmæssig opbakning til, at der forskes i afdelingen.
- Gennemfør tilstrækkelig og rettidig forventningsafstemning med alle forskere.
- Udvis fleksibilitet og sammenhæng mellem forskningsområde og kliniske opgaver.
- Husk at sikre transparente overgange mellem de enkelte karrieretrin.
- Udvis fleksibilitet til at forskerne kan planlægge egen tid.
- Respektér at der er opnået frikøb fra klinikken til reel forskningstid.
- Fokusér på talent frem for faglighed. Arbejd med det gode arbejdsmiljø.
- Sørg for at sikre psykologisk tryghed.
Udvikling af den enkelte forsker
- Overvej øget tilstedeværelse på kandidatuddannelserne.
- Overvej at inddrage studerende i kliniske projekter, fx via projektorienteret forløb/forskersporet.
- Giv mulighed for at kommende forskere kan ”afprøve” forskning.
- Planlæg en forskningssamtale med de yngre klinikere evt. med professoren (dialogskabelon er under udarbejdelse).
Generelt
- Fokusér på kapacitetsopbygning for alle faggrupper på alle niveauer
- Arbejd for at sikre at der er en karriereplan for alle forskere i enheden
- Giv mulighed for frikøb af kliniktid til forskning
- Afhold forskningssamtale med seniorforsker
- Afhold MUS med alle og udarbejd en karriereplan ved opstart
Prægraduat
- Etablér afdelingsstøtte til prægraduat og medicin studerende projekter
Ph.d.-studerende
- For ph.d.-studerende bør der fra start af være en plan for karrierevejen efter endt ph.d., og husk at indtænke finansiering
- Være transparent omkring hvilke karriereveje der er for ph.d.-studerende
- Overvej at lade den ph.d.-studerende blive medvejleder og lade dem være sidste forfatter på artiklen
- For lægelige ph.d.er: vær opmærksom på tiden efter ph.d., da de her ofte er i gang med speciallægeuddannelsen
- Overvej en seniormentor for ph.d.-studerende/postdocs/lektorer
Postdoc/adjunkt
- Søg karrierepuljen på OUH og Regionens karrierepulje til at opnå mere forskningstid
Professor
- Brug dialogskabelonen (udarbejdelse) til vedvarende tilknytning af professorer, overvej hvordan I kan lande deres fremtidsprofil på en god måde