Skip to main content

Refereat fra Institutrådsmøde - Klinisk Institut

Sted: Mødelokale Skovbunden M-1.15

Inviterede: Professor Christine Stabell Benn (forskningsleder OPEN - Bandim), Professor Dorthe Susanne Nielsen (Centerleder COPe, professor forskningsenhed for Geriatri), Postdoc Sabrina Bech Mathiesen, Anni Schmidt Petersen (laboratorietekniker, forskningsenhed for SDCO, Malene Korsholm (konst. sekretariatsleder). Rikke Leth-Larsen (institutleder, KI)

Afbud fra: Sebastian Nielsen (adjunkt, forskningsenhed for OPEN - Bandim) Postdoc Sabrina Bech Mathiesen

Mødeleder: Rikke Leth-Larsen

Referent: Lone Wichmann

Dagsorden

1. Velkomst v/Rikke

Ny institutleder Rikke Leth-Larsen bød velkommen til rådet og mødet.

2. Præsentation - bordet rundt v/alle

Kort præsentation af alle.

3. Afstemning af forventninger til institutrådets arbejde v/alle

Der var en længere drøftelse om, hvordan Klinisk Institutråd tidligere havde og kan arbejde omkring dets rolle og arbejde, samt de forventninger medlemmerne har til institutrådets arbejde.

Det blev foreslået, at Institutrådet kan fungere som en tænketank, der bidrager med løsningsforslag og nye initiativer. Rådet understregede også vigtigheden af den rådgivende rolle, som medlemmerne spiller, da de kan støtte institutlederen i at træffe beslutninger eller bringe sager videre.

En anden drøftelse fokuserede på, hvordan rådets arbejde kan struktureres bedre. Et konkret forslag var at indføre større temadrøftelser ved møderne, hvor specifikke emner eller forskningsinitiativer kunne få særligt fokus. 

For at sikre god forberedelsestid blev det besluttet, at en foreløbig dagsorden til møderne udsendes en måned før næste møde. Dette giver mulighed for at spørge ud i organisationen om emner til dagsordenen og sikrer samtidig, at medlemmer i rådet kan nå at forberede sig.

Der blev kort drøftet forskningsklynger og deres rolle i Klinisk Institut. Rikke er ved at skabe et overblik over forskningsklyngerne, og ser på mulig rolle/deltagelse i Klinisk Institutråd. 

Rådet ønsker at øge synligheden af sit arbejde både internt og eksternt. Derfor blev det foreslået at kommunikere resultater og diskussioner fra møderne mere effektivt, f.eks. gennem nyhedsbreve og opslag på LinkedIn.

Det er vigtigt, at alle medarbejdere på Klinisk Institut er opdateret på, hvad der bliver drøftet og arbejdet med i Institutrådet. Fremover vil der derfor blive udsendt et nyhedsbrev forud for hvert møde i Institutrådet, så medarbejderne på Klinisk Institut kan få indblik i dagsordenen og få mulighed for at indsende emner til drøftelse.

4. Valg til Institutråd v/Malene

Malene Korsholm præsenterede den kommende valgproces for medlemmer af Institutrådet. Man har mulighed for at stille op til valg i Klinisk Institutråd samt andre råd ved SDU i perioden 8. oktober til 5. november. 

Til institutrådet skal der vælges ifølge § 35 i vedtægterne for Institutråd på SDU, følgende:

  • Der vælges fem medlemmer fra blandt instituttets videnskabelige medarbejdere, hvoraf mindst tre skal være anerkendte forskere. Institutlederen fungerer som formand for rådet, og blandt de anerkendte forskere vælges en næstformand. Formanden og næstformanden udgør sammen et formandskab, der har ansvaret for at udarbejde dagsordener, tage referat og sikre opfølgning på beslutninger.
  • Derudover vælges tre medlemmer blandt instituttets teknisk-administrative medarbejdere samt tre studerende. Funktionsperioden er fire år for medarbejderne og to år for de studerende. Genvalg er muligt for alle.
  • Institutrådet består af 12 medlemmer, hvoraf institutlederen er født medlem.

I forbindelse med valget planlægges en PR-kampagne for at øge kendskabet til Klinisk Institutråds arbejde.

Det blev beslutning, at kommunikationsmedarbejder Nana Olejank Hansen deltager i rådets møder ved behov for at sikre bedre formidling af rådets arbejde, i form af nyhedsbreve og LinkedIn opslag. 

Malene orienterede om, at der i starten af januar 2024 skulle en forretningsorden for Institutrådet have været godkendt. Derfor sendes forretningsorden ud til gennemsyn sammen med referatet. Det nye i forretningsordenen er, at referater er offentlige tilgængelige via Klinisk Instituts hjemmeside.

5. Status fra KI – Ny administration v/Malene 

Malene orienterede om den nye fællesadministration for de to kliniske institutter, IRS og KI. Alle ansættelse er ved at være på plads. 

Yderligere har man også samlet alle kompetencer i en SUND økonomi og SUND HR-enhed.

Når fællesadministrationen er på plads, vil det komme på Klinisk Instituts hjemmeside, hvem vi er og arbejdsområder. 

6. Professor ansættelser v/Rikke

Rikke orienterede om processen for professor ansættelser, som er kendetegnet ved, at processen er ekstrem lang for nuværende. Der arbejder derfor på at udarbejde rammeaftaler og procedurer for ansættelserne, så processen bliver kortere og mere transparent.  Det sammen gælder også for lektoransættelser. Det er noget, som tager tid at få udarbejdet.

7. Evt. v/alle

Ingen yderligere bemærkninger.

Lone sender mødeindkaldelse ud til det sidste møde i Klinisk Institutråd i 2024.

Næste Institutrådsmøde:

Tirsdag den 27. november kl. 14.30-15.45, Lokale OD SUN M-2.10 Hjernen (V03-611b-2)

Sidst opdateret: 25.10.2024