Erhvervslivet jubler over lån af universitetshjerner
I sidste uge husede Gråsten Landbrugsskole en uge lang matematisk workshop, der havde til formål at lade talknusere fra universitetsverdenen bryde hoveder med problemer fra industriens verden. Mads Clausen Instituttet fra SDU Sønderborg arrangerede workshoppen, som alle parter efterfølgende betegnede som ”en kæmpe succes.”
- Lyder violinerne som at hive en gris i halen, eller bliver det til smuk, harmonisk musik i ørerne. Det er sådan set forskellen, siger Carsten Tinggaard, direktør for PointSource Acoustics, da han skal forklare, hvad han og hans firma har fået ud af en workshop arrangeret af Mads Clausen Instituttet, der er en del af SDU Sønderborg.
I sidste uge stillede han en opgave til en række matematikere ved ESGI (European Study Group with Industry), der koordineres af det europæiske konsortium for matematikere i industrien, ECMI.
Ideen til et tættere samarbejde mellem matematikere og industri opstod i den britiske universitetsby Oxford for over 40 år siden. Der har været holdt ESGI-workshop en gang om året siden 1968.
Den første ESGI-workshop i Danmark fandt sted i 1998, og i sidste uge fandt den årlige tilbagevendende begivenhed sted på Gråsten Landbrugsskole, hvor Mads Clausen Instituttet fra SDU Sønderborg havde indbudt matematikere og virksomhedsrepræsentanter fra nær og fjern.
Succeskriterierne for en dansk workshop er, at de deltagende virksomheder oplever workshoppen som så nyttig, at den bringer dem et væsentligt skridt nærmere løsningen af deres problem, og at den fører til tættere kontakter mellem industri og matematikere. Og de kriterier blev opfyldt til fulde.
Får enorm betydning
Carsten Tinggaard, som er stifter og medejer af PointSource Acoustics der excellerer i fremstilling af feinschmecker-højtalere, er i hvert fald ikke i tvivl om, at han fik uvurderlig viden og hjælp ud af sin deltagelse i ESGI.
Meget forsimplet bad han de fremmødte universitetsmatematikere komme op med en model, som kan forudse, hvad designmæssige ændringer i en højtaler betyder for opfattelsen af lyden for modtageren. Hvad sker der for eksempel, hvis vinklen eller udformningen af membranen ændres? Og selvom matematikerne måske ikke fik fat i den lange ende, så fik de i hvert fald fat i en ende.
- Helt konkret, så betyder deres arbejde, at jeg kommer til at spare en masse tid. Normalt vil ændringer af højtalerne kræve mellem 100 og 400 timers analysearbejde, men nu kan vi fremadrettet lave et hurtigt estimat.
Og så er vi tilbage til citatet om grise og violinspil. For det kommer også til at få betydning for PointSource Acoustics’ kunder, som kan se frem til en endnu mere lækker lydkvalitet end den, de allerede er forvænt med.
- Vi kan sørge for, at lyden er velafbalanceret fordi vi langt bedre kan håndtere forvrængninger og resonansen i højtalerne på en måde, så det stemmer overens med den måde øret er opbygget på.
Bringer erhvervsliv og universitet tættere sammen
Carsten Tinggaard fortæller, at der allerede har været en indledende snak om at fortsætte samarbejdet mellem PointSource Acoustics og matematikerne. Og det glæder Lars Duggen, der som er lektor ved Mads Clausen Instituttet på SDU Sønderborg, som sammen med professor Christian T. Veje og institutsekretær Charlotte Bolding Andersen har arbejdet hårdt på at trække arrangementet til Sønderjylland, og samtidig sikre deltagerne optimale forhold og en god oplevelse.
- Det er vigtigt at sørge for en kontakt imellem det man laver på universitetet og det der sker ude i samfundet. Her har vi virkelig en mulighed for at gøre en forskel for folk. Det er dejligt og forfriskende at se, hvordan matematikken gør en forskel.
Uvurderlig erfaring
Ole Wennerberg Nielsen, som er Ph.d.-studerende ved Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet på SDU, fortæller, at der har været tale om en enorm lærerig oplevelse, hvor han sammen med sine med-matematikere ikke blot har haft mulighed for at gå i dybden med et problem, men også støve formler af, som ellers lå gemt væk i gemmerne.
- Til dagligt, er vi lang inde i et projekt, hvor meget af det grundlæggende modelarbejde for længst er lavet. Det at komme ned til et miljø, hvor man tager et problem, kigger på det, og via grundlæggende ligninger arbejder sig igennem det, er en utrolig dejlig oplevelse og erfaring. Som ung Ph.d.-studerende er det desuden givtigt at arbejde sammen med de mere erfarne professorer og se, hvad er deres tilgangsvinkel. Hvordan ser de på tingene, hvordan angriber de problemet? Det er helt utroligt lærerigt.
Det kostede 15.000 kroner for de deltagende virksomheder at få behandlet en problemstilling af de skarpe matematikhjerner.