Studerende udvikler bæredygtig drone
Droneholdet SDU Eagles har udviklet en bæredygtig drone, som kan transportere udstyr og er 30 procent mere energieffektiv.
Ambitionerne bliver hele tiden større for de 12 studerende, der udgør droneholdet, SDU Eagles. Da de studerende i 2018 begyndte at bygge en drone, havde de rigeligt at gøre med at få den til at flyve. Nu flyver både drone og ambitioner ind i himlen.
- Vi vil revolutionere den måde, vi transporterer varer på. Vi har skabt en drone, som flyver på elektricitet, og som sparer 30 procent energi sammenlignet med andre typiske droner, siger SDU Eagles holdleder, André Rangel de Sousa, der studerer Product Development and Innovation på Syddansk Universitet:
- Det er gennem transport, vi udleder mest CO2. Men hvad nu hvis vi i stedet for veje brugte himlen? Transport med droner kan gøres meget energieffektivt.
Første blended-box wing drone
Droneholdet har sammen udviklet den første ”blended-box wing” drone. Det er et specielt vingedesign, som er udviklet for at gøre fly mere energieffektive. Konstruktionen af vingerne gør, at flyet bruger mindre energi på at holde sig flyvende.
- Vores drone kan transportere varer på op til to kilo. Den har vist gode flyveegenskaber. Mulighederne er enorme. Hvad nu hvis vi ikke kun transporterer varer, men også medicin, blod eller brandslukningsgranater, som dronen kan smide over begyndende naturbrande? Spørger André Rangel de Sousa.
”Vi tror på, at konkurrencer er med til i sidste ende at gøre os til bedre ingeniører
I sommer blev SDU Eagles udnævnt til at være det mest lovende hold ved IMECHE UAS Challenge 2019, en stor engelsk dronekonkurrence for studerende. Nu knokler holdet i døgndrift for at blive helt klar til konkurrencen, University Startup World Cup, hvor SDU Eagles er med i finalen.
- Vi giver alt, hvad vi har. Konkurrencen får os til at skubbe til vores grænser, for vi vil så gerne vinde. Vi tror på, at konkurrencer er med til i sidste ende at gøre os til bedre ingeniører, siger André Rangel de Sousa.
At lette og lande i lige linje
De bakser blandt andet med at implementere vertikalt takeoff og landing af dronen.
Hvis dronen kan lande og lette i en lige linje ned på jorden eller op i luften, er den meget mere egnet til at flyve i tæt bebyggelse, hvor der ikke er meget plads til at lette og lande.
- Vertikal takeoff og landing kræver kraftfuld fremdrift og et meget avanceret kontrolsystem. Vi har brug for elektriske turbiner, når vi får dem, skal vi teste dem før vi afprøver dem på vores drone, siger André Rangel de Sousa.
Men turbinerne og alt andet elektronisk udstyr er dyrt, og ambitionerne og økonomien skal hænge sammen for de 12 studerende.
- Vi har forsøgt at få finansiering i to måneder nu, men det er en kompliceret proces; vi prøver dybest set alt, siger André Rangel de Sousa:
- Der er ikke mange studerende, som opstarter droneprojekter. Det er et hårdt arbejde og kræver stor dedikation, fordi du styrter så meget, før du lykkes. Men vi er virkelig heldige at være på et universitet, der har så gode faciliteter og hvor vi mærker en stor støtte i vores arbejde.
SDU Eagles
Holdet består af 12 studerende fra SDU, som repræsenterer otte forskellige lande:
- André Rangel de Sousa
- Ondrej Pokorny
- Vincent Yegenoglu
- Jonas Kianzad
- Nicoline Louise Thomsen
- Mark Bech
- Erik Koors
- Robert Pedersen
- Lasse Petersen Gudmandsen
- Yani Yankov
- Antonios Karageorgiou
- Krzysztof Zieliński