Skip to main content
DA / EN

Værktøjet: Forretningsmodellen

Forretningsmodel - klik for at læse mere
Forretningsmodellen kan inddrages tidligt, midt i eller sent i udviklingsprocessen

Forretningsmodellen består af seks elementer, som er indbyrdes afhængige: Hvis der ændres i ét element, vil det påvirke hele forretningsmodellen. Elementerne får parterne til at fokusere og diskutere 1) kunder, 2) værdi, 3) salg, 4) partnere, 5) indtægter og omkostninger samt 6) aktiviteter og ressourcer.

En udfordring ved OPI-forretningsmodellen er, at de offentlige og private aktører har forskellige forventninger til det mulige forretningspotentiale og grundlæggende forskellige opfattelser af værdiskabelse.

Derfor er det vigtigt at arbejde med en meget bred forståelse af de seks elementer i forretningsmodellen. Dermed opnås en større og fælles forståelse for, hvordan elementerne i forretningsmodellen kan påvirke hinanden og i hvilken grad, det har betydning for kommercialiseringspotentialet.

Modellen er derfor både et værktøj til et samlet overblik og en måde at videreudvikle og skabe nye forretningsmodeller.

Sidst opdateret: 29.11.2016