Konference

SDU bliver vært for international konference om softwarearkitektur

Syddansk Universitet (SDU) har landet en stor international konference inden for softwarearkitektur, som vil finde sted i Odense næste år. Konferencen, der har temaet "Architecting for the Next Generation of Intelligent Systems", vil fokusere på softwareudvikling af fremtidens softwaresystemer.

SDU har tiltrukket den mest betydningsfulde og prestigefyldte konferencer inden for softwarearkitektur, nemlig IEEE International Conference on Software Architecture (ICSA).

Konferencen er et globalt forum, hvor forskere, praktikere, og eksperter inden for softwarearkitektur mødes for at dele viden, præsentere forskning, og diskutere de nyeste udviklinger og teknikker inden for feltet.

”Det er en betydningsfuld mulighed for SDU og stor ære at være vært for ICSA-konferencen. Det bringer verdens førende eksperter inden for softwarearkitektur til Danmark, skaber en platform for videndeling og innovation, og styrker forbindelserne mellem akademia og industri,” udtaler professor Mikkel Baun Kjærgaard fra SDU Software Engineering ved Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet.

Han er den ene af de to hovedarrangører af konferencen. Den anden er Len Bass fra CMU, USA som er en af de mest anerkendte personer indenfor området og er hovedforfatter på flere af de vigtigste bøger indenfor feltet.

Selv hvis man er i tvivl om betydningen af softwarearkitektur, er det nok blot at nævne offentlige IT-systemer som er fejlet pga. for stor teknisk kompleksitet. Et eksempel er SKAT's inddrivelsessystem EFI, hvor selve systemets overordnede arkitektur, var en af grundene til, at det måtte opgives. Der findes dog også succesfulde offentlige IT-systemer, hvilket det nye it-system til elevfordeling på gymnasier er et eksempel på.

"At bygge software uden at tilpasse arkitekturen er som at bygge familiehuse baseret på grundplaner fra super sygehuse eller omvendt. Uden et tilpasset fundament og en veldefineret struktur risikerer man, at huset ikke kan bygges eller kollapser ved den mindste belastning som for eksempel ved et cyberangreb. Softwarearkitektur sikrer, at alle dele bygges effektivt og arbejder sammen harmonisk, hvilket gør det meget mere sandsynligt at man kan levere systemet indenfor den forventede ramme og i den forventede kvalitet,” forklarer Mikkel Baun Kjærgaard.

Han tilføjer, at konferencen vil have en langvarig indvirkning på forsknings- og uddannelsesmiljøet ved SDU og bidrage til udviklingen af softwarearkitektur som et kritisk område inden for ingeniørvidenskab.

Konferencen giver overblik over de seneste trends
Konferencens tema, "Architecting for the Next Generation of Intelligent Systems", dækker en bred vifte af emner, herunder arkitektur til AI-baserede systemer og udvikling af software arkitektur via AI.

"Vi ser frem til at udforske, hvordan softwarearkitektur kan drive udviklingen af mere avancerede og intelligente systemer," siger professor Mikkel Baun Kjærgaard.

Deltagerne vil få mulighed for at lære om de nyeste trends og teknikker inden for softwarearkitektur, og hvordan disse kan anvendes til at bygge næste generations intelligente systemer.

Interaktion med danske IT-virksomheder
Konferencen vil fokusere på at bringe akademiske indsigter til den danske IT-industri gennem workshops og netværksmuligheder. Dette vil skabe en platform for samarbejde og innovation, som kan føre til vækst og udvikling i branchen.

”At vi har den nyeste viden indenfor softwarearkitektur, er kritisk for at vi som firma kan levere de bedste løsninger til vores kunder. Ved at deltage i ICSA får vi viden underbygget med fakta” siger Jens Bæk Jørgensen, Senior Programme Manager hos Mjølner Informatics.

Desuden ser Jens en konference som ICSA som en fremragende mulighed for at bidrage til brobygning mellem forskningsverdenen og software-industrien, til stor gavn for begge parter.

Praktiske detaljer
ICSA-konferencen vil finde sted fra den 31. marts til 4. april 2025 på SDU's campus i Odense. Deltagerne kan se frem til inspirerende keynotes, dybdegående workshops og rig mulighed for netværk.

For yderligere information, kontakt: Mikkel Baun Kjærgaard, 2197 2447

Redaktionen afsluttet: 10.06.2024