Emneområder
Vi berører følgende begreber og emner i workshoppen:
- Vektorer
- Virtuelle objekter
- Det tredimensionelle koordinatsystem
- Matrixregning
- Funktioner af flere variable
- Rotationsmatricer
Det lærer dine elever
De fleste større computerspil baserer sig på 3D-grafik. Det samme gælder for animerede film, special effects i film, træningssimulatorer for piloter, og visualiseringsværktøjer for arkitekter.
Grundlaget for 3D-grafik er faktisk ren matematik. Virtuelle objekter bliver opbygget af trekanter i et tredimensionelt koordinatsystem, og for hvert billede bliver disse trekanter af computerens grafikkort skaleret, translateret og roteret, derefter projiceret til skærmens to dimensioner, og til sidst farvelagt.
I denne workshop lærer eleverne om den underliggende matematik, som involverer vektorer, funktioner af flere variable og matricer. Workshoppen kan også kombineres med en yderligere workshop i programmering i Python.
Workshoppen afvikles typisk enten om formiddagen fra kl. 8.30-12 eller om eftermiddagen fra kl. 12-15.30.
Efter den faglige workshop får eleverne mulighed for at få et godt indblik i studielivet på SDU igennem en rundvisning og samtalecafé med de studerende fra Institut for Matematik og Datalogi. Her kan eleverne stille spørgsmål til hverdagen som studerende og høre de studerendes tanker om valg af uddannelse og erfaringer med studielivet.
Programmet kan tilpasses hvis I ønsker et længere besøg på SDU.
Overordnet ansvarlig for workshoppen er outreachkoordinator Elouise Holm.
Derudover vil studerende tilknyttet Institut fra Matematik og Datalogi være med til at stå for undervisningen.
Workshoppen afholdes efter aftale. Angiv en ønsket dato når du udfylder bookingformularen.
Ingen specifik frist.
Eleverne skal ikke forberede noget på forhånd.