Emneområder
Vi berører følgende begreber og emner i workshoppen:
- Matematisk modellering
- Differentialregning
- Væksthastighed
- Tangent
- Differentialkvotient
- Eulers Metode
- Programmeringspil i Python
Det lærer dine elever
I denne workshop undersøger vi hvad vi skal vide noget om for at besvare spørgsmålet om, hvordan man kan styre en rumraket til Mars.
På vores rumrejse til Mars ser vi først på hvad en matematisk model er, og hvad den matematiske modelleringsproces går ud på. Derefter arbejder vi videre med begrebet øjeblikkelig væksthastighed. Igennem flere eksempler og øvelser bliver gymnasieeleverne introduceret til centrale begreber inden for differentialregning. Som afslutning på rumrejsen giver vi et billede af hvordan den nye matematik kan bruges til at blive klogere på rumrakettens rejse.
Eleverne får til sidst mulighed for at styre en rumrakets rejse til Mars i et simpelt programmeringsspil i Python. Workshoppen kan også udvides så eleverne får en kort introduktion til programmering i Python.