Statistiske sandheder og faldgruber

Det lærer dine elever

Hvad er faldgruberne, når man arbejder med statistik? Hvordan får man sine budskaber igennem i forhold til journalister, politikere og meningsdannere? Hvordan skriver man en tekst med gennemslagskraft baseret på statistik i et økonomisk perspektiv?

Hvad har karakterskalaer at gøre med statistisk teori, og hvilke fejl kan man begå, hvis man indfører en ny karakterskala? Siger man sandheden på dating-sites, og hvordan scorer man?

Hvordan kunne det være, at Donald Trump vandt valget i USA i 2016, selvom prognoserne sagde noget andet? Jeg giver berømte og berygtede eksempler på prognoser, der gik galt, som dengang Voldborg lovede en tør og varm sommer – og så blev det den vådeste i mands minde!

Vælg mellem 3 typer af besøg på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet:

1. Besøg på ca. 1,5 time
    Velkomst | Det faglige oplæg | Afrunding
  2. Besøg på ca. 2-2,5 time
    Velkomst | Det faglige oplæg | Rundvisning på campus eller Mød en studerende fortælle om rejsen fra gymnasiet til SDU | Afrunding
  3. Besøg på ca. 3-3,5 time
    Velkomst | Det faglige oplæg | Rundvisning på campus | Mød en studerende fortælle om rejsen fra gymnasiet til SDU | Afrunding

Nils Karl Sørensen, lektor - Økonomisk Institut
Tilknyttede uddannelser på SDU: Økonomi

Ingen fastsatte datoer. Den eksakte dato aftales ud fra dine ønsker.
Henvend dig gerne i god tid (1-2  måneder før), så vi kan finde en dato og sammensætte et program, der opfylder din klasses ønsker og behov bedst muligt.
Forberedelse er ikke nødvendig.

Book undervisningstilbud

Fakta om tilbud

Målgruppe:

Fag:
Samfundsfag
International økonomi Virksomhedsøkonomi
Matematik

Sted:
Alle campusser

Oplægssprog:
Dansk

Varighed:
Aftales

Pris:

Kontakt

Har du spørgsmål eller et forslag til et andet program, så kontakt os gerne på brobygning-samf@sam.sdu.dk. Vi har god erfaring med at kombinere flere faglige oplæg i ét besøg.

brobygning-samf@sam.sdu.dk

Sidst opdateret: 20.06.2024