Kondi - det er da noget vi drikker - Kropskomposition (fedtprocent)

Idræt og Sundhed på Syddansk Universitet
Pris: 1250 kr.for gymnasier og folkeskoler (Øvrige organisationer/virksomheder kr. 1875,-)

Kropskomposition (fedtprocent)

Pakken indeholder dels et oplæg omkring indholdet af studiet ”Idræt og Sundhed” og livet som idrætsstuderende sammen med en rundvisning på instituttets faciliteter og dels en bestemmelse af deltagernes kropskomposition ved brug af forskellige testmetoder.

Kropskomposition er et udtryk for en testpersons kropssammensætning. Det er med andre ord en metode til at vurdere, hvilken vægtklassificering testpersonen hører under. Der findes flere metoder, hvoraf den letteste (og mest udbredte) er BMI. Generelt for metoderne gælder det, at jo mere avancerede og ressourcekrævende de er, jo mere præcist måler de. Vi vil på dagen vurdere kropskomposition ud fra både BMI, hofte-talje-mål, hudfoldsmålinger og bioimpedans. De to sidstnævnte er mest præcise, og der vil undervejs være mulighed for at diskutere fordele og ulemper ved de forskellige tests, lige som det vil være oplagt at diskutere forskelle i vægtklassificering mellem de forskellige tests. Ved hudfoldsmålinger måler vi, hvor meget huden folder på fire forskellige steder (med andre ord, hvor store ens ”deller” er), mens bioimpedans måler fedtprocenten ved at sende små elektriske signaler gennem kroppen.

Arrangementet varer samlet 2 timer med 1 time til oplæg og rundvisning samt 1 time til test. Det vil være muligt at måle alle deltagere, men det kan dog ikke garanteres, at alle deltagere når at blive målt ved hjælp af alle metoder.

I forbindelse med test eller andre aktiviteter, sker al deltagelse på eget ansvar.

Omkostninger

I forbindelse med ovenstående rundvisning og test betales 1250 kr (folkeskoler/gymnasier) eller 1875 kr (andre). Indberegnet i prisen er udgifter til testudstyret, aflønning af personale i forbindelse med koordinering og planlægning, kalibrering, testning og rengøring af udstyret samt en kort evaluering af resultatet. Beløbet skal være indbetalt 7 dage før testdatoen. Husk at oplyse en adresse, hvortil vi kan sende faktura (samt evt. EAN nr.).

Tilbudstype Forelæsning
Øvelser
Hvor Campusvej 55, 5230 Odense M.
Varighed 2 timer

Sidst opdateret: 20.06.2024