Skip to main content
Ny Viden
Innovation

Unge iværksættere satser på sensorer til beton

Virksomheden Sensohive har fundet sin niche. Sensorer til betonindustrien. Tre ingeniørstuderende fra SDU, som for tre år siden startede egen virksomhed, har nu en global teknologikoncern i ryggen og travlt med at skrive jobopslag.

Af Birgitte Dalgaard, bird@tek.sdu.dk, 27-03-2018

Virksomheden Sensohive, som for tre år siden udsprang fra SDU, har nu fundet sin niche i det buldrende teknologimarked.

Forretningen er skåret til, og nu satser virksomheden på at sælge sensorer til betonindustrien.

- Vores sensorer, som placeres inde i betonelementet, kan fortælle præcis, hvornår betonen er hærdet og klar. Tidligere spildte betonfabrikker kostbar tid på at være sikre på, at betonen var hærdet. Nu kan kvalitetschefen få et overblik over samtlige hærdningsprocesser på dashboard, siger den 25-årige CEO Casper Harlev.

Sammen med Tobias Ejersbo og Tim Larsen startede han for tre år siden Sensohive. På deres studie til henholdsvis civilingeniør i Product Development and Innovation og civilingeniør i Robotteknologi skrev de semesterprojekt om sensorer i fødevareindustrien. De troede så meget på ideen, at de sprang fra deres studier for at blive iværksættere.

- I et halvt år sad vi på 12 kvadratmeter i en gammel lugt af kaffe og øl. Vi fik lov til at sidde i et lokale på det gamle tekniske fakultet. Her boede vi i et halvt år. Vi mødte klokken 6 om morgenen og knoklede igennem på vand og brød. Vi fik ingen SU eller løn. - Nu tre år efter er den samlede investering i Sensohive oppe på et tocifret millionbeløb. Det er vildt at tænke på, fortæller Casper Harlev.

 

Uopdaget marked i betonindustrien

Men det var svært at få salget af sensorer til fødevareindustriens køleskabe ordentlig i gang. Samtidig begyndte en anden idé at lyse klarere.

Faktisk blev kimen til Sensohives nye forretningsidé grundlagt i det kaffeplettede lokale. For ikke langt nede ad gangen boede bygningsingeniører, og de fortalte om et uopdaget marked i betonindustrien. Nemlig at udvikle sensorer, som kan fortælle, hvornår beton er hærdet og klar til brug.

- Hvis vi skal overleve, så gælder det om at finde en niche, hvor vi skiller os ud. Derfor brugte vi meget tid på at udtænke, hvad det er, der gør os specielle. Hvor skiller vi os ud? Nu er vores mål, at være de bedste til at måle på beton, forklarer Casper Harlev.

Og det har vist sig at være den helt rigtige niche. Betonsensorerne opererer i alle tidszoner. I 22 forskellige lande. I Danmark bruges de blandt andet af Contiga Tinglev A/S, som er en af landets førende producenter af præfabrikerede betonelementer.

Investering i sensorer tjenes hurtigt ind

- Det var nok ikke mange, der havde forestillet sig, at betonindustrien skulle være en af de første industrier til at træde ind i Industri 4.0, griner Casper Harlev og peger på, at deres beregninger for en typisk kunde viser, at betonfabrikkers investering i sensorer er tjent ind på tre måneder.

I takt med, at ordrerne er tikket ind er antallet af ansatte fulgt med. Nu er de ni. Og sidste år gik Sensohive i partnerskab med den globale teknologikoncern Sigfox.

Resultatet af samarbejdet er blandt andet lanceringen og internationalisering af Sensohive Orbit-serien, en trådløs temperatur og fugtighedsmåler til køle- og fryseskabe.

Jagten på investorer

For fem måneder siden flyttede Sensohive i nye lokaler på havnen i Odense med loungemiljø og rigelig plads til at tage imod endnu flere ansatte. 

- Vi var heldige, at Innovationsfonden troede på os som nystartet virksomhed for tre år siden. På et kritisk tidspunkt skød fonden penge i os, så vi havde råd til at købe udstyr og teste vores idéer af, som er nødvendigt for en teknologivirksomhed, siger Casper Harlev.

De tre ingeniører har stadig majoriteten i selskabet, og sådan skal det også være for at motivere dem til at lægge 70-80 timer om ugen i virksomheden. Og den motivation, der ligger i at se sin idé lykkes, er noget, som investorerne har respekt for.

-  Når investorerne skal vurdere, om en virksomhed er værd at investere i, så køber de i høj grad ind på holdet. Det betød meget, at de kunne se, at vi var villige til at knokle igennem uden løn, og at vi var villige til at springe fra vores studier. Det personlige engagement og villighed til at bløde for virksomheden, det betyder meget for investorerne, siger Casper Harlev.

Redaktionen afsluttet: 27.03.2018