Sebastian jagter de kreative hjerner
”Jeg er ikke kreativ”. Måske siger du sådan om dig selv, måske hører du ordene forlade dine venners munde, eller måske er du ligesom 23-årige Sebastian Stork ved at være godt træt af at høre sætningen. For at finde kreativiteten og ikke mindst vise dens mange facetter har Sebastian derfor lavet webserien De Kreative Hjerner, der havde premiere d. 6. september.
Med kameraer, mikrofoner og en hjerne fyldt med spørgsmål har Sebastian Stork rejst Danmark rundt for at høre fortællinger og gode råd fra folk, der bruger kreativiteten hver dag i deres arbejde.
Til dagligt læser han journalistik på SDU, men han var kørt surt i nyhedskriterier og faste rammer.
”Jeg havde brug for at gøre journalistik til en legeplads,” fortæller han.
Det satte tankerne i gang hos Sebastian, som fandt det svært at finde gejsten til at lave de artikler og nyhedsindslag, han blev sat til i undervisningen. Alt lignede hinanden og fulgte de samme principper, og én tanke blev derfor ved med at hjemsøge ham: ”Hvor fanden er kreativiteten?”. Derfor satte han sig for at lave et produkt, der skulle udfordre den gængse opfattelse af et journalistisk produkt og vise en større grad af kreativitet. Fire kreative danskere, et hav af optagelser og en masse timer i klipperummet senere er det blevet til webserien De Kreative Hjerner, der består af fire afsnit og havde premiere på YouTube den 6. september.
En gnist blev tændt
Når artiklerne eller tv-indslagene blev afleveret på universitetet, var de produceret efterjournalisthåndbogen, og de faste kriterier blev opfyldt.
”Der var ikke megen plads til kreativ udfoldelse. Man lærer at producere noget journalistik, som passer ind i de rammer, de etablerede medier har sat,” forklarer Sebastian.
Alt det ændrede sig, da Sandy French, nyhedsdirektør for DR Nyheder, holdt et foredrag for de studerende på journaliststudiet. Undervejs fortalte hun nemlig, at det handler om at tænke anderledes end medierne i studietiden og gøre alt det, som medierne ikke gør, for der er tid til at lære alt om mediets rammer og fremgangsmetode under praktiktiden.
”Endelig var der et voksent menneske fra branchen, der sagde, at det var godt at tænke lidt mærkeligt. Det tændte virkelig en gnist i mig,” smiler Sebastian.
Efter foredraget vendte Sebastian tilbage til undervisningen i TV, hvor der fortsat blev opsat en række rammer for, hvordan det næste indslag skulle se ud. Men hans hoved var et helt andet sted. Han havde nemlig fået lyst til at skabe sin egen legeplads, hvor han kunne få lov til at gøre lige præcis dét, som der ikke var plads til i undervisningen.
”Jeg fik en kreativ kløe, som jeg besluttede mig for at klø,” fortæller han og fortsætter:
”Og nu bløder det, og jeg har ikke planer om at stoppe det.”
Hvad er kreativitet?
For Sebastian var det vigtigt at vise, hvad kreativitet er – og ikke mindst hvor mange afskygninger den kommer i. Dette er tydeligt i hans valg af medvirkende i de forskellige afsnit af webserien: komikeren Mikkel Klint Thorius, lyddesigneren Ida Skjerk, tatovøren Christian Boye Larsen og designeren Katarzyna Wasilewska-Beyer, bedre kendt som Kasia Lilja.
”Det var ikke de helt typiske kreative erhverv, der interesserede mig. Jeg gad ikke have en malerkunstner eller lignende med, for alle ved, at det er et kreativt erhverv,” forklarer han.
Sebastian har været enormt inspireret af de fire personer, som alle har haft en kreativ tilgang til deres arbejde. Det, håber han, vil smitte af på andre.
”Det kan måske inspirere og give plads til kreativitet i hverdagen i erhverv, der ellers ikke umiddelbart er kreative. Måske kan bankdamen skrive en sjov og anderledes mail til sine kunder? Alle kan finde frem til kreativiteten,” smiler han.
For kreativitet er ikke kun tilegnet en bestemt gruppe mennesker, og også som studerende er det vigtigt at forsøge at skabe en mere kreativ atmosfære. At tænke mere om anderledes løsninger og nye baner.
“Plejer” skal dø
De kreative hjerner har krævet en masse hårdt arbejde. Webserien skulle nemlig ikke være blot endnu en i mængden, og Sebastian gik derfor væk fra alt, hvad han plejede at gøre.
”Jeg var pisse træt af “plejer”. Hvorfor skulle jeg så lave det?” spørger Sebastian sig selv og påpeger, at man skal dyrke kreativiteten og lade “plejer” dø, for ellers gror man fast.
Han tog derfor selv kreativiteten til efterretning i måden, hvorpå han har klippet, filmet og arbejdet med serien og gjorde det, der ikke hørte sig til i undervisningen på universitetet. Skæve vinkler, anderledes musik og specielle overgange blandet med grundlæggende principper fra journalistikundervisningen skabte en mere kreativ atmosfære, som gjorde Sebastians leg til et godt produkt.
”Der skal stadig være en årsag til at se serien, og den skal være bygget op af en start, en midte og en slutning. Alt det har jeg blot blandet med mit perspektiv, der er lidt mere mærkeligt og anderledes. Det er min styrke,” understreger han.
Der er ikke ret langt ind til Sebastians kreative kerne, og han er klar over, at nogle har sværere ved at finde den frem. Hans råd er meget enkelt:
”Man skal tage sig tid til at finde anderledes løsninger frem og prøve noget af. Måske skal det bare vendes på hovedet.”
Kreativitet er et håndværk
Sebastian holder sig selv helt ude af webserien, så hvor klassiske tv-indslag har en speakerstemme til at hjælpe historien på vej, er det i stedet billeder, klipning, musik og den kreative hovedperson, der skaber historien. Noget, der har været et meget bevidst valg fra Sebastians side.
”Jeg er bag kameraet for at blive inspireret af nogle mennesker, der har knækket koden til kreativitet. Nogle, der har ført glød til flamme med deres kreative hjerner,” fortæller han.
Seriens hovedpersoner og deres kreative sind og fantastiske råd har gjort arbejdet med webserien enormt spændende for Sebastian, der efter en lang proces endelig kan se det færdige resultat. Arbejdet med webserien har været som at udføre et håndværk, hvor værktøjskassen har været fyldt med alt muligt.
”Jeg følte, at jeg hamrede søm i med en sav. Jeg kunne have taget hammeren og banket sømmet i, men i stedet valgte jeg saven og accepterede, at resultatet blev lidt skævt,” forklarer han.
Og det samme vil han opfordre alle studerende til. Kreativitet kræver kun et lille værktøjsskifte, men det kan bryde faste rammer og kedelige rutiner, ligegyldigt om man læser journalistik, medicin eller tysk. Måske kan du nu sige: ”jeg er kreativ” og tro på det, eller du kan overbevise dine venner om, at de kan blive det.
Du kan se De Kreative Hjerner på YouTube på profilen “Sebastian Stork” eller ved at søge på titlen.
Sådan finder du kreativiteten
Rust giver dig her nogle råd til at blive mere kreativ:
Det er for det første vigtigt, at du selv tror på, at du kan være kreativ. Alle kan blive det, så giv ikke op.
Find noget, som du har lyst til at være kreativ med. Om du vil lave film, tegne, spille musik eller bygge dukkehuse er underordnet.
Find inspiration. Kig efter graffiti i gadebilledet, led Pinterest igennem for kreative projekter eller gå på museum.
Opsæt dogmer og benspænd, der udfordrer dig. Måske må du kun male med venstre hånd eller undlade farven grøn. Det vil uundgåeligt ændre dit produkt og gøre det anderledes.
Vær parat til at begå fejl og tage ved lære af dem.