Skip to main content
Syddansk Universitet

FAQ

Hvordan kommer jeg i gang?
Download appen Svar2023 fra App Store (iPhone) eller Google Play (Android). Påsæt bevægelsesmåleren på dit højre lår, som det beskrives i påsætningsguiden i appen. Udfyld dine arbejds- og søvntider. Udfyld tider de følgende 6 dage, så du i alt har udfyldt tider i mindst 7 døgn.
 
Jeg har tilmeldt mig, men jeg har ikke modtaget min bevægelsesmåler.  Hvad gør jeg?
Vi kan desværre ikke garantere, at alle, der tilmelder sig, kan deltage. Hvis du bliver udtrukket til at deltage, modtager du en sms-besked, når måleren er afsendt. Hvis du 10 dage fra denne dato ikke har modtaget måleren, bedes du kontakte os på svar2023@sdu.dk.
 
Jeg kan ikke åbne appen. Hvad gør jeg?
Hvis appen åbner, men viser enten en hvid skærm, eller at den er offline, så kan du prøve følgende:
• Start med at lukke appen og åbne den igen.
 
Hvis dette ikke hjælper, så følg disse tre trin:
• Slet appen
• Genstart din telefon
• Installér appen på ny og log ind igen
 
Virker dette ikke, eller vil du have hjælp, kan du kontakte os på svar2023@sdu.dk.
 
Vi kan stadig modtage dine målinger, så du skal beholde udstyret på. Du skal huske at holde appen åben i ca. 10 minutter hver dag, så målingerne bliver overført. Dette gælder også, selvom appen ikke åbner rigtigt.
 
Jeg kan ikke afslutte min måling. Hvad gør jeg?
Hvis du ikke kan afslutte ugen, så kan det skyldes tre ting:
1. Du har ikke været i gang i 7 dage.
2. Du mangler at udfylde tider for én eller flere dage.
3. Du mangler at overføre noget data.
 
Tjek venligst, at du har gjort dette. Oplever du stadig problemer, så kan du kontakte os på svar2023@sdu.dk for at få hjælp.
 
Jeg modtager ingen SMS-kode ved login. Hvad gør jeg?
Tjek, at du har indtastet det korrekte mobilnummer. Du skal indtaste det samme mobilnummer, som du oplyste ved tilmelding. Skriv til os på svar2023@sdu.dk, hvis du fortsat oplever problemer.
 
Hvordan kalibreres bevægelsesmåleren?
Når du har påsat måleren, beder vi dig om at lave en kalibrering. Måleren skal kalibreres for at sikre, at målingerne giver korrekte resultater.
Vi bruger kalibreringen til at rette målingerne til i vores analyseprogram, hvis måleren sidder en lille smule skævt. Du skal derfor stå helt stille, i en oprejst neutral position i de 20 sekunder, kalibreringen varer. Husk at udføre en ny kalibrering (find denne i appens menu), hvis måleren har siddet løst.
 
Hvad gør jeg, hvis jeg opdager, at jeg har sat måleren forkert?
Hvis måleren er vendt på hovedet eller på den forkerte side inde i selve plasteret, så lad den sidde. Vi kan ændre på dette i vores analyser. Hvis du derimod har sat plasteret skævt eller et forkert sted på kroppen, så vil vi bede dig kontakte os på svar2023@sdu.dk.
 
Er bevægelsesmåleren vandtæt?
Ja, måleren er vandtæt. Den kan derfor sagtens tåle, at du har den på i bad, ved andre vandaktiviteter, eller hvis du sveder.
 
Plasteret sidder løst eller falder af. Hvad gør jeg?
Hvis dit plaster begynder at sidde løst eller falde af, så forstærk det ved at påsætte et almindeligt plaster over de løse steder. Du kan finde påsætningsguiden i appens menu. Husk at udføre en ny kalibrering (find denne i appens menu), hvis måleren har siddet løst. Hvis måleren er faldet af, skal du kontakte os på: svar2023@sdu.dk. 
 
Jeg har ikke flere plastre til måleren. Hvordan får jeg flere?
Vi kan desværre ikke sende ekstra plastre til dig. Hvis du ikke kan sætte måleren fast det korrekte sted, så er vi nødt til at afslutte din deltagelse i projektet. Vi vil bede dig returnere måleren i den vedlagte returkuvert.
 
Jeg får fejlmelding om forbindelsen til måleren. Hvad gør jeg?
Manglende forbindelse til måleren kan have en række årsager. Vi har listet dem herunder sammen med mulige løsninger.
Bluetooth er slukket
Løs problemet ved at tænde Bluetooth på din smartphone og sørg for, at flyfunktion er slået fra. I sjældne tilfælde kan fejlen skyldes, at din smartphone er beskadiget.
Ingen internet
Problemet kan skyldes, at du er i et område med manglende dækning.
Mobildata er slået fra
Løs problemet ved at tænde for dit mobilnetværk via indstillinger i din smartphone og sørg for, at flyfunktion er slået fra. Problemet kan også skyldes, at du ikke har mere data på dit abonnement.
Mobilen kan ikke finde måler
Problemet skyldes, at måleren ikke er inden for rækkevidde, og i sjældnere tilfælde, at den er beskadiget eller er lav på strøm. Løs problemet ved at have måleren tæt på din smartphone og vend måleren 5 gange. Søg efter måleren igen.
Ingen forbindelse til server
Problemet kan skyldes, at der ikke kan oprettes forbindelse til serveren. Vent og prøv igen senere.
 
Hvordan udfylder jeg dagbogen?
Søvn
Du skal indtaste det tidspunkt, du lagde dig til at sove i går, og det tidspunkt, du vågnede op i dag, fx 22.30-06.40. Hvis du ikke er sikker på, hvornår du lagde dig til at sove, så angiv dit bedste bud. Hvis du sover om dagen, skal du angive, hvornår du faldt i søvn samme dag, selvom der står ”i går” i spørgsmålet ”hvornår lagde du dig til at sove i går?”.
Arbejde
Du skal indtaste det tidspunkt, du starter med at arbejde (fx 08.15), og det tidspunkt, du stopper med at arbejde (fx 15.45). Du kan tilføje flere arbejdsperioder til den samme dag. Hvis du arbejder om natten, skal arbejdsperioden tilføjes til den dag, hvor du stopper arbejdet.
 
Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske mine arbejds- eller sovetider?
Udfyld tiderne så godt og præcist, som du kan. Du kan altid gå tilbage og redigere i tiderne, hvis du kommer i tanke om en manglende eller forkert indtastning.
 
Hvornår får jeg tilbagemelding på min måling?
Du får resultatet af din bevægelsesmåling, når du har gået med måleren i 7 fulde døgn, udfyldt arbejds- og sovetider i tilsvarende dage og valgt ”Bekræft og afslut” på appens hovedskærm. Du har ikke mulighed for at se dine måleresultater undervejs i måleperioden.
 
Jeg er færdig med måleperioden. Hvad gør jeg nu?
Tak for din deltagelse. Du kan se dine resultater i appen. Du kan slette appen fra din smartphone. Send venligst måleren retur til os i den frankerede svarkuvert, som du modtog i brevet. Du betaler ikke for forsendelsen, og vi kan genbruge måleren i fremtidige undersøgelser.
 
Fandt du ikke det, du søgte?
Du kan kontakte os direkte på e-mail: svar2023@sdu.dk., hvis du oplever problemer og ikke kan finde løsningen i ovenstående beskrivelse.
 

Sidst opdateret: 15.08.2023