Uddannelsens opbygning
Bacheloruddannelsen i spiludvikling og læringsteknologi varer tre år (6 semestre), hvorefter du kan starte på kandidatdelen.
Hvert semester er baseret på et hovedtema:
- spil
- narrative spil
- læring
- spilbaseret læring
- virtual Reality
- bachelorprojekt.
På bachelordelen får du teori om alt fra æstetik, spil og læring til leg. Du vil arbejde med programmering, systemudvikling og web. Straks fra studiestart bliver du en del af en projektgruppe, og ca. 1/3 af hvert semester bruges på et semesterprojekt.
Før du starter på uddannelsen, har du mulighed for at tage et kom-godt-i-gang-kursus i matematik. Kurset finder sted i august måned.
1. semester
På første semester introduceres du til hovedemnerne programudvikling og spil. Du får en indføring i spil både teoretisk og i praksis, og skal forholde dig analyserende og skabende til spil. Derudover introduceres webprogrammering, 3D-programmering og udvikling af fysiske prototyper, som er kompetencer, der bygges videre på op gennem uddannelsen.
2. semester
Her er der fokus på at videreudvikle dine kompetencer inden for spildesign. Undervisningen i de tekniske fag er en fortsættelse af undervisningen på første semester, idet der inddrages videregående programmeringsteknikker. Introduktion til hardware og robotteknologi hænger sammen med undervisningen på tredje, fjerde og femte semester, hvor der undervises i digital elektronik, automatisering, robotteknologi og AI.
3. semester
Dette semester bygger videre på de to første semestres programmering ved at sætte fokus på forståelse og udvikling af avancerede distribuerede systemer. Domænet for applikationerne er på dette semester læring. Det er derfor oplagt at analysere eksisterende applikationer og designe nye interaktive distribuerede applikationer, som kan bruges i en didaktisk sammenhæng.
Projektarbejde og spiludvikling, der skal løse virkelige problemer
Spillet "Super Trash Wizard" er et spil udviklet af studerende på 3. semester, der skal øge bevidstheden om affaldssortering og genbrugs betydning for den grønne omstilling. Spillet er designet som en læringsteknologi og er beregnet til at lære sine brugere om genbrug og affaldssortering på en sjov og legende måde.
4. semester
Her tages der hul på analyse og design af robotteknologiske løsninger inklusive legetøj og læringssystemer. Dette legetøj kan være udstyr, som anvendes til underholdning, læring eller terapi. Du tager udgangspunkt i eksisterende produkter eller skaber nye produkter af eksisterende komponenter. I webprogrammering introduceres avancerede emner såsom funktionel programmering og real-time applikationer. Der introduceres til potentialer og udfordringer i virtual og augmented reality applikationer, ligesom de foregående semestres undervisning i 3D-programmering udnyttes.
5. semester
På femte semester arbejdes der videre med virtual reality og fysiske prototyper. Endvidere lærer du om statistiske metoder, inkl. hypotesetests, især til brug til behandling af data fra brugerundersøgelser og interaktionsstudier.
6. semester
Her skriver du dit bachelorprojekt, hvor du samler din viden og kompetencer fra de tidligere semestre. I dit projekt arbejder du primært med et selvvalgt emne inden for intelligente systemer til spil og læring.