Skip to main content
  • Dato

    1. august 2025 - 1. december 2025
  • Pris

    40.000 DKK
  • Sted

    SDU Odense + online
  • Del

Kontakt os

Bæredygtig brand management

Lær hvordan organisationer som brand skabes, forhandles og påvirkes. På dette kursus får du nye perspektiver på organisationer, brands, issues og kriser, og du lærer om bæredygtighed i ledelse, forretningsstrategi og kommunikation. Kurset er et masterkursus (15 ECTS) på masteruddannelsen i International virksomhedskommunikation.

Det lærer du

Du lærer at:

  • Analysere de kommunikative processer, der er konstituerende for brands og kriser, f.eks. afdække relevante diskurser og narrativer, identificere centrale aktører, handlekraft, brugspotentialer og analysere meningsskabelse og meningstilskrivning 
  • Diskutere hvordan virksomhedens legitimitet påvirkes og udfordres i relation til emner som bæredygtighed, brands og kriser
  • Forholde sig kritisk og reflekterende til fagets teorier samt egen dataindsamling og analyse
  • Gennemføre relevant dataindsamling samt analysere data 
  • Håndtere komplekse krisesituationer samt brandrelationer
  • Producere hensigtsmæssige diskurser eller narrativer og indgå i dialog med stakeholdere
  • Vurdere hvilke diskurser eller narrativer, der skal styrkes og hvilke der skal søges ændret

Din profil

Kurset henvender sig til  alle, der arbejder professionelt helt eller delvist med kommunikation i alle typer af offentlige eller private organisationer og virksomheder. Du kan være ny eller erfaren kommunikationsprofessionel, rådgive ledelse eller selv være leder - med ønske om at styrke dine færdigheder.

Kursets opbygning

Masterkurset består af 8 undervisningsgange, hvoraf 4 er online og 4 er fysiske (2 x 2 sammenhængende dage). Undervisningen tilrettelægges således, at fuldtidsbeskæftigede kan følge og afslutte kurset i løbet af et semester. Undervisningen veksler mellem forelæsninger, oplæg, dialog og øvelser. 

Kursets indhold

Kurset er organiseret i tre sammenhængende spor:
  1. Kommunikationsteknologi og -AI i en organisatorisk kontekst
  2. Design og brug af teknologi og AI i strategisk organisationskommunikation
  3. Kritiske perspektiver på kommunikationsteknologi og AI.

Det første spor søger at indplacere og rammesætte teknologi og AI, både i bred forstand og specifikt for kommunikationsarbejdet, i en organisatorisk kontekst. Emner som kan behandles er bl.a. teknologi og AI i relation til: ledelse, beslutningsprocesser, organisering, teamsamarbejde, jobfunktioner, tænkning, problemløsning, agency, materialitet, dataindsamling og -analyse, optimering, automatisering, magt, kontrol og overvågning.

Det andet spor indfører de studerende i brugen af specifikke kommunikationsteknologier og AI-værktøjer, så de klædes på til at kunne varetage konkrete kommunikationsopgaver. Relevante emner som gennemgås kunne være brug af teknologi og AI til: idégenerering og -udvikling, design, produktion og cirkulation af multimodale tekster, medie- og målgruppeanalyse, kampagneplanlægning.  

Det tredje spor introducerer til kritiske perspektiver på indførslen og brugen af kommunikationsteknologi med særlig fokus på AI i organisatorisk sammenhæng og på individ- og samfundsniveau. Dette spor søger at forbinde AI til sociale, kulturelle, politiske, økonomiske og klimamæssige forhold - og teknologi og AI diskuteres både som en måde at adressere disse forhold på, og samtidig problematiseres teknologi og AI som en medvirkende faktor til aktuelle tilstande og fremtidige scenarier. Teknologiens og AIs roller og funktioner kan belyses i forbindelse med emner såsom viden(s-produktion), sandhed, tillid, dannelse, læring, borgerskab, identitet, demokrati, etik, kreativitet samt kritik og modstand.

Fakta om kurset

Hvornår?
Efterår 2025

Hvor?
SDU Odense + online

Masterkursus
Masterkursus (15 ECTS)

Fagansvarlig/underviser
Heidi Hansen
heidi@sdu.dk 

Pris
40.000 kr.

Masteruddannelse
Kurset er en del af Master i International virksomhedskommunikation.
Læs mere pm uddannelsen her.

Kursusdage

SDU Odense + online 
Undervisningsplanen er endnu ikke klar

Eksamen og ECTS

Har du spørgsmål?

Kontakt uddannelsessekretær Susie Schmidt Reimann

E-mail:  ivk_master@sdu.dk 
Telefon: 6550 2037

Nyhedsbrev fra SDU


Få seneste nyt om efteruddannelse og forskning direkte i din indbakke