Skip to main content
  • Dato

    1. februar 2026 - 1. juni 2026
  • Pris

    40.000 DKK
  • Sted

    SDU Odense + online
  • Del

Kontakt os

Forandringskommunikation og ledelse i et organisationskulturelt perspektiv

Lær at udarbejde relevante, situationstilpassede, og teoretisk begrundede løsningsforslag til, hvordan en organisation kommunikativt og ledelsesmæssigt bedst kan gennemføre forandringsprojekter. Kurset er et masterkursus (15 ECTS) på masteruddannelsen i International virksomhedskommunikation.

Det lærer du

Du lærer at:

  • Foretage en kulturanalyse af en organisation ud fra forskellige teoretiske og metodiske perspektiver
  • Diskutere og vurdere forskellige teorier og metoder til analyse af organisationskultur
  • Diskutere, vurdere og anvende relevant forskningslitteratur om forandringskommunikation og -ledelse til analyse af alle faser af forandringsprojekter i forskellige organisationskulturelle kontekster
  • Foreslå og diskutere mulig organisations- og kommunikationsudvikling på både organisations-, gruppe- og individniveau
  • Leve op til de akademiske genrekonventioner for skriftlig og mundtlig formidling, fx ved at kunne formulere sig i et nuanceret, konsistent, korrekt og flydende akademisk sprog.

Din profil

Kurset henvender sig til  alle, der arbejder professionelt helt eller delvist med kommunikation i alle typer af offentlige eller private organisationer og virksomheder. Du kan være ny eller erfaren kommunikationsprofessionel, rådgive ledelse eller selv være leder - med ønske om at styrke dine færdigheder.

Kursets opbygning

Masterkurset består af 8 undervisningsgange, hvoraf 4 er online og 4 er fysiske (2 x 2 sammenhængende dage). 
Undervisningen tilrettelægges således, at fuldtidsbeskæftigede kan følge og afslutte kurset i løbet af et semester. 
Undervisningen veksler mellem forelæsninger, oplæg, dialog og øvelser. 

Kursets indhold

I undervisningen behandles  to emneområder:

  1. Organisationskultur, hvor man med udgangspunkt i en diskussion af organisationskulturbegrebet gennemgår, diskuterer og afprøver de centrale teorier om- og metoder  til analyse af organisationers kultur. Gennem det organisationskulturelle perspektiv sættes fokus på, hvordan mennesker reagerer på forandringer, og hvorfor de reagerer som, de gør.
  2. Forandringskommunikation og -ledelse, hvor man med afsæt i forskellige teoretiske tilgange, samt konkrete metoder og værktøjer, har fokus på, hvordan man gennemfører forandringsprocesser i forskellige organisationskulturelle kontekster på en måde, så forandringerne bliver robuste. 

Centralt gennem hele kurset står arbejdet med en række aktuelle cases om mange forskellige typer af forandringer, fx ibrugtagning af nye digitale systemer og teknologier, iværksættelse af nye procedurer og arbejdsgange, organisationssammenlægninger og fusioner, outsourcing og udflytning af statslige arbejdspladser. Kursets deltagere vil også få rig mulighed for at tage konkrete forandringsprojekter fra egen praksis op og få inspiration til håndteringen af disse.

Fakta om kurset

Hvornår?
Forår 2026

Hvor?
SDU Odense + online

Masterkursus
Masterkursus (15 ECTS)

Fagansvarlig/underviser
Heidi Hansen
heidi@sdu.dk

Pris
40.000 kr.

Masteruddannelse
Kurset er en del af Master i International virksomhedskommunikation.
Læs mere pm uddannelsen her.

Kursusdage

SDU Odense + online 
Undervisningsplanen er endnu ikke tilgængelig.

Eksamen og ECTS

Har du spørgsmål?

Kontakt uddannelsessekretær Susie Schmidt Reimann

E-mail:  ivk_master@sdu.dk 
Telefon: 6550 2037

Nyhedsbrev fra SDU


Få seneste nyt om efteruddannelse og forskning direkte i din indbakke