Master of Public Management
Strategisk ledelse og kommunikation
Formål
Et centralt praktisk og teoretisk tema for ledere i offentlige organisationer er strategisk ledelse og kommunikation. I faget arbejdes der konkret med at udvikle deltagernes forståelse, viden og implementering af strategisk ledelse ud fra en forskningsmæssig tilgang med afsæt i den enkelte leders specifikke ledelsessituation.
Der arbejdes også med kommunikationen af og dermed oversættelsen af det strategiske arbejde ned igennem organisationen. Temaerne vil knytte sig til praksisnære problemstillinger i forhold til strategisk ledelse og kommunikation i lederens hverdag, og der vil undervejs i forløbet blive afprøvet en række konkrete læringselementer fra undervisningen i den daglige praksis ud fra aktionslærings principperne.
Indhold
- Teorier og modeller for analyse af den strategiske situation såsom interessent-, swot, portfolio-, five-forces, værdikæde-, nysyntese samt arenaanalyser.
- Konkrete strategier til strategisk ledelse såsom differentieringsstrategi, turn around strategi, blue ocean strategi og samarbejdsstrategi, kommunikations- og æstetiseringsstrategi, forandrings- og implementeringsstrategi.
- Teorier og modeller for ledelseskommunikation og strategisk kommunikation vedr. retorik, krisekommunikation, pressehåndtering, storytelling/strategiske narrativer og meningsskabelse.
Fakta om faget
Hvornår?
Efterår
Hvor?
SDU Odense
Fagansvarlig
Kurt Klaudi Klausen
Søg ind
Bliv klogere på adgangskrav, ansøgningsfrister og optagelse.