23-årige Mette Langkilde Madsen faldt for uddannelsen, fordi hun her lærer om software fra start til slut.
”Jeg kan godt lide, at jeg her på studiet får alle aspekter med, så det ikke bare handler om programmering. Samtidig giver det mig rigtig meget, at vi bruger den viden, vi får, i praksis. Så lærer man teorien bedre, og det føles ikke som spild, når man ved, hvad det skal bruges til,” siger Mette, der læser på 2. semester:
”Jeg kendte ikke noget til programmering på forhånd, men er blevet lidt bidt af det. Det er fascinerende, fordi det er en lille smule tekst, der har afgørende betydning for et program. Hvis du kan skrive den rigtige tekst, kan du få et program til at gøre lige det, du ønsker.”
Sjovt at arbejde med brugerne
I sidste semester skulle Mette og hendes projektgruppe lave en app, der kunne motivere 4. klasses elever i danskundervisningen. Gruppen valgte at fokusere på grammatik, da de selv syntes, at grammatik var kedeligt, da de var børn.
”Vi havde en brugergruppe på en skole, og da vi besøgte dem, blev vi bekræftet i, at de kunne trænge til nyt. Et af problemerne var, at eleverne havde brug for hurtig feedback på grammatikøvelserne, men læreren havde jo brug for tid til at rette opgaverne. Derfor lavede vi en app, som kunne give børnene hurtigere feedback.”
Gruppen startede med at lave en prototype i pap, så de kunne teste design og struktur. Derefter udviklede de en prototype til en tablet, som de også testede på børnene for at se, hvordan eleverne reagerede, og hvad de synes.
”Det var fedt at få respons fra brugergruppen, der også kom med nye ideer. Børnene var meget begejstrede og synes, at det var sjovt. Samtidig var læreren positiv over for vores løsning, så det var rigtig rart.”
Inspirerende studiemiljø
Mette bruger dagligt en del timer på at forberede sig til undervisningen og arbejde med projekterne:
”Det gør mig ikke noget. Jeg synes jo, at det er sjovt og spændende at læse om og arbejde med software i teori og praksis. Jeg laver også mine hjemmeopgaver sammen med min læsegruppe, så vi sidder sammen og diskuterer løsningerne med hinanden,” siger hun og fortsætter:
”Vi har et rigtig godt sammenhold på holdet, og nogle gange sidder vi efter timerne og snakker både fagligt og privat. Samtidig kender vi hinanden rigtig godt, fordi vi arbejder så meget i grupper. Nu er vi netop startet i nye grupper, og så lærer man nye mennesker at kende.”
Fakta
Vil du være civilingeniør i Software Engineering starter du på bachelordelen (3 år) eller diplomingeniør i softwareteknologi (3,5 år) og går derefter videre til kandidatdelen (2 år).
På de tre først år arbejder du bl.a. med temaerne:
- Software engineering og brugercentreret design
- Organisationsorienteret softwareudvikling
- Design af softwaresystemer i en global kontekst
- Softwarekomponenter