Skip to main content

Hvad fører uddannelsen til?

Tværfaglige kandidater er med til at styrke forståelsen for tværfaglighed. Derfor kan du med et sidefag i Biologi være med til at påvirke udviklingen væk fra de meget snævre faggrænser, som har været kendetegnende for uddannelsessystemet i de seneste årtier.

Sidefaget i Biologi er tilrettelagt, så du kan opnå undervisningskompetence i Biologi på gymnasieniveau, hvis du tager sidefaget på både bachelor- og kandidatniveau. Andre uddannelsesinstitutioner, primært professionshøjskoler, vil dog også være relevante arbejdspladser for kandidater med sidefag i Biologi.

Kompetenceprofil

Hvad er det egentlig, der vil gøre dig særligt attraktiv på jobmarkedet, hvis du tager et sidefag i Biologi? For en arbejdsgiver er du dine kompetencer. Derfor giver vi dig her et overblik over de kompetencer, uddannelsen giver dig.

En dimittend med sidefag i Biologi på bachelorniveau kan:

  • beskrive de grundlæggende biologiske systemer og funktioner fra det biomolekylære til det evolutionære niveau
  • redegøre for algers, planters og svampes grundlæggende biologi (systematik, taksonomi, evolution, anatomi, morfologi og fysiologi)
  • redegøre for dyrerigets (invertebrater og chordater) grundlæggende biologi (klassifikation, morfologi og anatomi)
  • forklare fysiologiske begreber og mekanismer hos dyr fra celleniveau til hele organismer

En dimittend med sidefag i Biologi på kandidatniveau har derudover:

  • en dyberegående indsigt i generelle økologiske teorier inden for økosystemers struktur, funktion og udvikling; vandets kredsløb; samt stof- og energiomsætning i økosystemer, herunder kendskab til massebalancer og simple økologiske modeller
  • praktisk erfaring med at planlægge, udføre, og bearbejde resultater fra et eksperimentelt feltbiologisk projekt
  • indsigt i toksikologiens basale principper og et mere dybtgående kendskab til økotoksikologiens principper og metoder
  • kendskab til molekylærbiologiske systemer i prokaryoter og eukaryoter
  • erfaring med at planlægge og udføre biologiske eksperimenter med henblik på gymnasial undervisning